Navigation

Service-Menü

Hauptmenü



Bereichsmenü

Autoren mit:

WGL Logo

PsychAuthors

Literaturliste von Anita Chasiotis

letzte Aktualisierung: 24.05.2024

Jonas, M., Kerwer, M., Stoll, M., Benz, G. & Chasiotis, A. (2024). Equivalent user experience and improved community augmented meta-analyses knowledge for a new version of a Plain Language Summary guideline. PLoS ONE, 19(5), No. e0300675.

Stoll, M., Bähr, M., Becker, E., Kerwer, M., Benz, G., Jonas, M. R. & Chasiotis, A. (2024). User Feedback on Plain Language Summaries: A Qualitative Study in a German General Population Sample. FACHSPRACHE, 46(1-2), 40-61.

Chasiotis, A., Benz, G., Jonas, M., Kerwer, M., Nuwaltzew, P., Stoll, M., Barth, J., Breuer, C., Burgard, T., Crusius, J., Dalbert, C., Fischer, L., Günther, A., Kleen, H., Lieb, K., Meerpohl, J. J., Rüschemeyer, G., Schäfer, S. K., Schneider, J. & Wahner, U. (2023). Langfassung: KLARpsy-Richtlinie zum Verfassen allgemeinverständlicher Zusammenfassungen psychologischer Metaanalysen im deutschsprachigen Raum. Konsensuspapier.

Chasiotis, A., Benz, G., Kerwer, M., Nuwaltzew, P., Stoll, M. & Jonas, M. (2023). KLARpsy-Richtlinie zum Verfassen allgemeinverständlicher Zusammenfassungen psychologischer Metaanalysen. 2. Überarbeitete Version. PsychArchives.

Chasiotis, A., Kerwer, M. & Stoll, M. (2023). Plain Language Summaries: Ziele, Herausforderungen und die Entwicklung evidenzbasierter Richtlinien. In K. Rathmann, K. Dadaczynski, O. Okan & M. Messer (Hrsg.), Gesundheitskompetenz (S. 501-510). Berlin, Heidelberg: Springer.

Jonas, M., Kerwer, M., Chasiotis, A. & Rosman, T. (2023). Indicators of trustworthiness in lay-friendly research summaries: Scientificness surpasses easiness. Public Understanding of Science, 1-21.

Benz, G., Kerwer, M., Chasiotis, A., Jonas, M. R., Stoll, M. & Nuwaltzew, P. (2022). Bericht zur 1. Evaluation der Richtlinie zum Verfassen von KLARtexten zu psychologischen Übersichtsarbeiten und Metaanalysen. Trier: Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID).

Chasiotis, A., Benz, G., Jonas, M., Kerwer, M. & Stoll, M. (2022). Psychologie für alle: Kurze, laiengerechte, allgemeinverständliche, richtlinienbasierte Zusammenfassungen ("KLARtexte") psychologischer Evidenz. In M. Krämer, S. Dutke, G. Bintz & M. Lindhaus (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation XIV (S. 319-326). Düren: Shaker.

Jonas, M., Bittermann, A., Chasiotis, A. & Rosman, T. (2022). To have the best interest at heart: Analyzing the match between laypersons' interests and publication activity in psychology. Frontiers in Psychology, 13, No. 899430.

Jonas, M., Kerwer, M., Stoll, M., Benz, G. & Chasiotis, A. (2022). Translating the evidence of psychological meta-analyses into plain language - Study 6. PsychArchives.

Stoll, M., Breuer, C., Benz, G., Jonas, M., Kerwer, M. & Chasiotis, A. (2022). Users' perspectives on German plain language summaries of psychological meta-analyses ("KLARtexte") - A focus group study. PsychArchives.

Stoll, M., Kerwer, M., Lieb, K. & Chasiotis, A. (2022). Plain language summaries: A systematic review of theory, guidelines and empirical research. PLoS ONE, 17(6), No. e0268789.

Benz, G., Jonas, M., Kerwer, M., Stoll, M. & Chasiotis, A. (2021). PLan Psy - Interessenkatalog: Eine empirisch fundierte Klassifikation psychologiebezogener Interessen in der Allgemeinbevölkerung. Entscheidungshilfe zur Selektion KLARtext-relevanter Meta-Analysen in PSYNDEX. Trier: Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID).

Kerwer, M., Chasiotis, A., Stricker, J., Günther, A. & Rosman, T. (2021). Straight from the scientist's mouth - Plain language summaries promote laypeople's comprehension and knowledge acquisition when reading about individual research findings in psychology. Collabra: Psychology, 7(1), No. 18898.

Kerwer, M., Jonas, M., Stoll, M., Benz, G. & Chasiotis, A. (2021). Translating the evidence of psychological meta-analyses into plain language - Study 3. PsychArchives.

Kerwer, M., Stoll, M. & Chasiotis, A. (2021). Translating the evidence of psychological meta-analyses into plain language. PsychArchives.

Kerwer, M., Stoll, M., Jonas, M., Benz, G. & Chasiotis, A. (2021). How to put it plainly? Findings from two randomized controlled studies on writing plain language summaries for psychological meta-analyses. Frontiers in Psychology, 12, No. 771399.

Kerwer, M., Stoll, M., Jonas, M., Benz, G. & Chasiotis, A. (2021). Translating the evidence of psychological meta-analyses into plain language - Study 2. PsychArchives.

Rosman, T., Kerwer, M., Chasiotis, A. & Wedderhoff, O. (2021). Person- and situation-specific factors in discounting science via impotence excuses. Europe's Journal of Psychology, 17(4), 288-305.

Rosman, T., Kerwer, M., Steinmetz, H., Chasiotis, A., Wedderhoff, O., Betsch, C. & Bosnjak, M. (2021). Will COVID-19-related economic worries superimpose health worries, reducing nonpharmaceutical intervention acceptance in Germany? A prospective pre-registered study. International Journal of Psychology, 1-15.

van den Bogaert, V., Chasiotis, A., Fähnrich, B., Frank, A., Halbach, M., Jenny, M., Kling-Mathey, C., Niemann, P., Rebitschek, F., Reinhart, M., Rist, N., Rubner, J., Scholl, G., Stollorz, V. & Wichmann, C. (2021). Qualität in der Wissenschaftskommunikation. Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF), Referat Wissenschaftskommunikation.

Chasiotis, A. (2020). I want to know everything: Motivational and self-regulatory determinants of the intention to comprehensively search for health information. Dissertation, Universität, Fachbereich I - Psychologie, Trier.

Kerwer, M., Rosman, T., Wedderhoff, O. & Chasiotis, A. (2020). Disentangling the process of epistemic change: The role of epistemic volition. British Journal of Educational Psychology, 1-26.

Stricker, J., Chasiotis, A., Kerwer, M. & Günther, A. (2020). Scientific abstracts and plain language summaries in psychology: A comparison based on readability indices. PLoS ONE, 15(4), No. e0231160.

Wedderhoff, O., Chasiotis, A. & Rosman, T. (2020). Erkenne dich selbst! Die Bedeutung adäquater vs. inadäquater Selbsteinschätzung relevanter Fähigkeiten bei der Präferenz von Gesundheitsinformationen. Psychologische Rundschau, 71(2), 134-142.

Chasiotis, A., Kerwer, M. & Stoll, M. (2019). Plain Language Summaries: Ziele, Herausforderungen und die Entwicklung evidenzbasierter Richtlinien. In K. Rathmann, K. Dadaczynski, O. Okan & M. Messer (Hrsg.), Gesundheitskompetenz (S. 10). Berlin, Heidelberg: Springer.

Chasiotis, A., Wedderhoff, O., Rosman, T. & Mayer, A.-K. (2019). The role of approach and avoidance motivation and emotion regulation in coping via health information seeking. Current Psychology, 1-10.

Chasiotis, A., Wedderhoff, O., Rosman, T. & Mayer, A.-K. (2019). Why do we want health information? The goals associated with health information seeking (GAINS) questionnaire. Psychology and Health, 1-20.

Chasiotis, A., Wedderhoff, O., Rosman, T. & Mayer, A.-K. (2018). GAINS - Goals Associated with Health Information Seeking (PSYNDEX Tests Review). In Leibniz-Zentrum für Psychologische Information und Dokumentation (ZPID) (Hrsg.), PSYNDEX (Datenbanksegment PSYNDEX Tests Dok.-Nr. 9007528). Trier: ZPID. In Z. D (Hrsg.), Trier

Hirschauer, A.-K., Aufhammer, F., Bode, R., Chasiotis, A. & Künne, T. (2018). Parental empathy as a source of child's scholastic performance. Linking supportive parental empathy and school grades by particular aspects of children's self-regulation. In N. Baumann, M. Kazén, M. Quirin & S. L. Koole (Eds.), Why people do the things they do . Building on Julius Kuhl's contributions to the psychology of motivation and volition (pp. 359-374). Göttingen: Hogrefe.

Mayer, A.-K., Holzhäuser, J., Chasiotis, A. & Wedderhoff, O. (2018). Assessing health literacy by performance tests: The Health Information Literacy Knowledge Test (HILK). In A.-K. Mayer (Ed.), Health literacy across the life span (pp. 127-145). Lengerich: Pabst.

Wedderhoff, O., Chasiotis, A., Rosman, T. & Mayer, A.-K. (2018). Unveiling the subjective perception of health information sources: A three-dimensional source taxonomy based on similarity judgements. Frontiers in Communication, 3, No. 57.

Chasiotis, A., Wedderhoff, O. & Mayer, A.-K. (2017). Construction and psychometric analysis of a questionnaire measuring goals related to health information seeking. In A. Schorr (Ed.), Health Psychology 2017. Kurzfassungen (pp. 30-32). Lengerich: Pabst.

Mayer, A.-K., Holzhäuser, J., Chasiotis, A. & Wedderhoff, O. (2017). HILK - Health Information Literacy Knowledge Test. (PSYNDEX Tests Info).

Wedderhoff, O., Chasiotis, A. & Mayer, A.-K. (2017). Flight of Icarus - How overestimating one's health information literacy might lead to dysfunctional information behavior. In A. Schorr (Ed.), Health Psychology 2017. Kurzfassungen (pp. 25-27). Lengerich: Pabst.

Wedderhoff, O., Chasiotis, A. & Rosman, T. When freedom of choice leads to bias: How threat fosters selective exposure to health information. Frontiers in Psychology, 13, No. 937699.



weiterführende Informationen

Weitere Informationen

Möchten Sie auch in die Datenbank aufgenommen werden, haben Sie Änderungswünsche an Ihrem vorhandenen Profil oder möchten Sie Literatur zur Aufnahme in PSYNDEX nachmelden, nehmen Sie bitte Kontakt zu uns auf.

Katja Trillitzsch
Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID)
Universitätsring 15,
54296 Trier
Folgen Sie uns auf Twitter

Kontakt und Funktionen

URL der Seite: https://psychauthors.de/psychauthors/index.php?wahl=forschung&uwahl=psychauthors&uuwahl=p07494AC_pub