Navigation

Service-Menü

Hauptmenü



Bereichsmenü

Autoren mit:

WGL Logo

PsychAuthors

Literaturliste von Dr. phil. Martina Zemp

letzte Aktualisierung: 12.04.2024

Tsarpalis-Fragkoulidis, A. & Zemp, M. (2024). Zusammenhänge zwischen Bewertungsängsten, Emotionsregulation und sozialer Angst bei Jugendlichen: Ein Strukturgleichungsmodell. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 71(2), 101-115.

Dantchev, S., Wolke, D. & Zemp, M. (2023). Child hyperactivity, mother-child negativity and sibling dyad negativity: A transactional family systems approach. Journal of Family Psychology, 1-10.

Zemp, M. & Hesse, F. (Hrsg.). (2023). Mika und Asa gehen in die Kita. Wie Eltern die Bindung zu ihrem Kind stärken und den Kita-Eintritt erleichtern können. Bern: Hogrefe.

Dantchev, S. & Zemp, M. (2022). Does bullying occur behind closed doors? Agreement of bullying reports between parents and children and its differential associations with child outcomes. Children, 9(10), No. 1440.

Freischlager, L., Siegel, M., Friedrich, A. S. & Zemp, M. (2022). Longitudinal psychological family studies in Austria: A scoping review. Journal of Family Issues, 1-24.

Meachon, E. J., Beitz, C., Zemp, M., Wilmut, K. & Alpers, G. W. (2022). The adult developmental coordination disorders/dyspraxia checklist-German: Adapted factor structure for the differentiation of DCD and ADHD. Research in Developmental Disabilities, 126, No. 104254.

Meachon, E. J., Zemp, M. & Alpers, G. W. (2022). Developmental Coordination Disorder (DCD): Relevance for clinical psychologists in Europe. Clinical Psychology in Europe, 4(2), No. e4165.

Schäfer, M., van Eickels, R. L. & Zemp, M. (2022). Paare in der Pandemie: Rollenverteilung, dyadisches Coping und Partnerschaftsqualität in Zeiten von COVID-19. Psychologie in Österreich, 42(4-5), 404-413.

Schuster, L., Friedrich, A.-S., Kothgassner, O. D. & Zemp, M. (2022). Virtual Reality als Trainingstool in der Klinischen und Gesundheitspsychologie . Ein systematisches Review zu VR-basierten Trainings sozial-emotionaler Fähigkeiten. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 51(2), 109-116.

Siegel, M., Legler, M., Neziraj, F., Goldberg, A. E. & Zemp, M. (2022). Minority Stress and Positive Identity Aspects in Members of LGBTQ+ Parent Families: Literature Review and a Study Protocol for a Mixed-Methods Evidence Synthesis. Children, 9(9), No. 1364.

Siegel, M., Nöstlinger, C., Casalino, S., Todde, I., Fröhlich, M. & Zemp, M. (2022). Minderheitenspezifische Auswirkungen der COVID-19-Pandemie auf LGBTQ*-Jugendliche und junge Erwachsene. Psychologie in Österreich, 42(4-5), 392-403.

Siegel, M., Randall, A. K., Lannutti, P. J., Fischer, M. S., Gandhi, Y., Lukas, R., Meuwly, N., Rosta-Filep, O., van Stein, K., Ditzen, B., Martos, T., Schneckenreiter, C., Totenhagen, C. J. & Zemp, M. (2022). Intimate pride: A tri-nation study on associations between positive minority identity aspects and relationship quality in sexual minorities from German-speaking countries. International Journal of Applied Positive Psychology, 8(Suppl 2), 129-157.

Tsarpalis-Fragkoulidis, A., van Eickels, R. L. & Zemp, M. (2022). Please don't compliment me! Fear of positive evaluation and emotion regulation - Implications for adolescents' social anxiety. Journal of Clinical Medicine, 11, No. 5979.

van Eickels, R. L.L., Tsarpalis-Fragkoulidis, A. & Zemp, M. (2022). Family cohesion, shame-proneness, expressive suppression, and adolescent mental health - A path model approach. Frontiers in Psychology, 13, No. 921250.

van Eickels, R. L., Zemp, M. & Grütter, J. (2022). Familiäre Unterstützung als Schutzfaktor für Jugendliche während der COVID-19-Pandemie. Kindheit und Entwicklung, 31(2), 111-118.

Zemp, M., Friedrich, A.-S., Holzmeier, L., Seebacher, S., Rössler, M. & Nater, U. M. (2022). Effects of clown visits on stress and mood in children and adolescents in psychiatric care - Protocol for a pilot study. PLoS ONE, 17(2), No. e0264012.

Zemp, M., Hehlke, L., Strelow, A. E., Dort, M. & Christiansen, H. (2022). Einstellung und Intention zum Einsatz (in)effektiver Klassenmanagement-Interventionen von Lehrpersonen und Lehramtsstudierenden bei Schüler*innen mit ADHS: Eine Replikationsstudie. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 69(4), 244-259.

Dantchev, S. & Zemp, M. (2021). Sibling, peer, and cyber bullying among children and adolescents: Co-occurrence and implications for their adjustment. Frontiers in Psychology, 12, No. 761276.

Johnson, M. D., Lavner, J. A., Mund, M., Zemp, M., Stanley, S. M., Neyer, F. J., Impett, E. A., Rhoades, G. K., Bodenmann, G., Weidmann, R., Bühler, J. L., Burriss, R. P., Wuensche, J. & Grob, A. (2021). Within-couple associations between communication and relationship satisfaction over time. Personality and Social Psychology Bulletin, 1-16.

Meachon, E. J., Meyer, M., Wilmut, K., Zemp, M. & Alpers, G. W. (2021). Evoked potentials differentiate developmental coordination disorder from attention-deficit/hyperactivity disorder in a stop-signal task: A pilot study. Frontiers in Neuroscience, 15, No. 629479.

Meier, T., Milek, A., Mehl, M. R., Nussbeck, F. W., Neysari, M., Bodenmann, G., Martin, M., Zemp, M. & Horn, A. B. (2021). I blame you, i hear you: Couples' pronoun use in conflict and dyadic coping. Journal of Social and Personal Relationships, 1-23.

Preuss, H., Capito, K., van Eickels, R. L., Zemp, M. & Kolar, D. R. (2021). Cognitive reappraisal and self-compassion as emotion regulation strategies for parents during COVID-19: An online randomized controlled trial. Internet Interventions, 24, No. 100388.

Randall, A. K., Leon, G., Basili, E., Martos, T., Boiger, M., Baldi, M., Hocker, L., Kline, K., Masturzi, A., Aryeetey, R., Bar-Kalifa, E., Boon, S. D., Botella, L., Burke, T., Carnelley, K., Carr, A., Dash, A., Fitriana, M., Gaines, Stanley O., Jr., Galdiolo, S., Claire, H. M., Joo, S., Kanth, B., Karademas, E., Karantzas, G., Landolt, S. A., McHugh, L., Milek, A., Murphy, E., Natividade, J. C., Portugal, A., Quinones, A., Relvas, A. P., Rumondor, P. C. B., Rusu, P., Sallay, V., Saul, L. A., Schmitt, D. P., Sels, L., Shujja, S., Taylor, L. K., Ozguluk, S. B., Verhofstadt, L., Yoo, G., Zemp, M., Donato, S., Totenhagen, C. J., van Eickels, R. L., Adil, A., Anaba, E. A., Asampong, E., Beauchemin-Roy, S., Berry, A., Brassard, A., Chesterman, S., Ferguson, L., Fonseca, G., Gaugue, J., Geonet, M., Hermesch, N., Knox, L., Lafontaine, M.-F., Lawless, N., Londero-Santos, A., Major, S., Marot, T. A., Mullins, E., Otermans, P. C. J., Ariela, P. F., Parise, M., Parvin, R., De, M., Peloquin, K., Rebelo, B., Righetti, F., Romano, D., Salavati, S., Samrock, S., Serea, M., Seok, C. B., Sotero, L., Stafford, O., Thomadakis, C., Topcu-Uzer, C., Ugarte, C., Yun, L. W., Simon-Zámbori, P., Siau, C. S., Duca, D.-S., Filip, C., Park, H., Wearen, S., Bodenmann, G. & Chiarolanza, C. (2021). Coping with global uncertainty: Perceptions of COVID-19 psychological distress, relationship quality, and dyadic coping for romantic partners across 27 countries. Journal of Social and Personal Relationships, 1-73.

Szép, A., Dantchev, S., Zemp, M., Schwinger, M., Chavanon, M.-L. & Christiansen, H. (2021). Facilitators and barriers of teachers' use of effective classroom management strategies for students with ADHD: A model analysis based on teachers' perspectives. Sustainability, 13(22), No. 12843.

Zemp, M., Friedrich, A. S., Schirl, J., Dantchev, S., Voracek, M. & Tran, U. S. (2021). A systematic review and meta-analysis of the associations between interparental and sibling relationships: Positive or negative? PLoS ONE, 16(9), No. e0257874.

Zemp, M. & Schirl, J. (2021). Warum ADHS im Kindes- und Jugendalter eine Familienangelegenheit ist. Zusammenhänge zwischen familiären Konflikten und kindlicher ADHS. Familiendynamik, 46(3), 224-233.

Knitter, B. & Zemp, M. (2020). Digital family life: A systematic review of the impact of parental smartphone use on parent-child interactions. Digital Psychology, 1(1), 29-43.

Milek, A., Paz Castro, R. & Zemp, M. (2020). Familienzeit als Schutzfaktor für emotionale Probleme und Verhaltensprobleme von Kindern und Jugendlichen mit Diabetes mellitus Typ 1. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 68(4), 252-262.

Zemp, M., Hlavacs, H. & Kothgassner, O. D. (2020). Experts view on ^DEL ^DEL digital media in times COVID-19. Digital Psychology, 1(2), 25-26.

Zemp, M., Jockers, M. & Mata, J. (2020). The role of constructiveness in interparental conflict for mothers' perception of children's health. Family Relations, 69(4), 683-697.

Zemp, M. & Martensen, B. (2020). Gute Partnerschaft gleich gutes Erziehungsteam? Der Zusammenhang zwischen Partnerschaftsqualität und Coparenting in verschiedenen Familienformen. Kindheit und Entwicklung, 29(1), 5-20.

Zemp, M., Paetzold, I. & Milek, A. (2020). The impact of interparental conflict on children's attention and memory performance. Family Relations, 1-16.

Leuchtmann, L., Milek, A., Bernecker, K., Nussbeck, F. W., Backes, S., Martin, M., Zemp, M. & Bodenmann, G. (2019). Temporal dynamics of couples' communication behaviors in conflict discussions: A longitudinal analysis. Journal of Social and Personal Relationships, 36(9), 2937-2960.

Weyers, L., Zemp, M. & Alpers, G. W. (2019). Impaired interparental relationships in families of children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). A meta-analysis. Zeitschrift für Psychologie, 227(1), 31-41.

Zemp, M. (2019). Die elterliche Paarbeziehung als Erziehungsdeterminante. Die Rolle von Paarkonflikten, Trennung und Stiefelternschaft. Familiendynamik, 44(4), 310-319.

Zemp, M., Bodenmann, G. & Zimmermann, P. (2019). Außerfamiliäre Betreuung von Kleinkindern. Bindungstheoretische Hinweise für Therapeuten, Pädagogen und Pädiater. Wiesbaden: Springer Fachmedien.

Zemp, M., Johnson, M. D. & Bodenmann, G. (2019). Out of balance? Positivity- negativity ratios in couples' interaction impact child adjustment. Developmental Psychology, 55(1), 135-147.

Leuchtmann, L., Zemp, M., Milek, A., Nussbeck, F. W., Brandstätter, V. & Bodenmann, G. (2018). Role of clarity of other's feelings for dyadic coping. Personal Relationships, 25(1), 38-49.

Zemp, M. (2018). Die elterliche Paarbeziehung in Familien mit Kindern mit ADHS: Wechselwirkungen zwischen Partnerschaftsstörungen und kindlicher Symptomatik. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 46(4), 285-297.

Zemp, M., Johnson, M. D. & Bodenmann, G. (2018). Within-family processes: Interparental and coparenting conflict and child adjustment. Journal of Family Psychology, 32(3), 299-309.

Zemp, M., Merz, C. A., Nussbeck, F. W., Halford, W. K., Gmelch, M. S. & Bodenmann, G. (2017). Couple relationship education: A randomized controlled trial of professional contact and self-directed tools. Journal of Family Psychology, 31(3), 347-357.

Zemp, M., Milek, A., Cummings, E. M. & Bodenmann, G. (2017). Longitudinal interrelations between dyadic coping and coparenting conflict in couples. Journal of Child and Family Studies, 26(8), 2276-2290.

Zemp, M., Nussbeck, F. W., Cummings, E. M. & Bodenmann, G. (2017). The spillover of child-related stress into parents' relationship mediated by couple communication. Family Relations, 66(2), 317-330.

Neysari, M., Bodenmann, G., Mehl, M. R., Bernecker, K., Nussbeck, F. W., Backes, S., Zemp, M., Martin, M. & Horn, A. B. (2016). Monitoring pronouns in conflicts. Temporal dynamics of verbal communication in couples across the lifespan. GeroPsych, 29(4), 201-213.

Zemp, M., Bodenmann, G., Backes, S., Sutter-Stickel, D. & Bradbury, T. N. (2016). Positivity and negativity in interparental conflict implications for children. Swiss Journal of Psychology, 75(4), 167-173.

Zemp, M., Bodenmann, G., Backes, S., Sutter-Stickel, D. & Revenson, T. A. (2016). The importance of parents' dyadic coping for children. Family Relations, 65(2), 275-286.

Zemp, M., Bodenmann, G. & Cummings, E. M. (2016). The significance of interparental conflict for children rationale for couple-focused programs in family therapy. European Psychologist, 21(2), 99-108.

Zemp, M., Milek, A., Cummings, E. M., Cina, A. & Bodenmann, G. (2016). How couple- and parenting-focused programs affect child behavioral problems: A randomized controlled trial. Journal of Child and Family Studies, 25(3), 798-810.

Zemp, M., Milek, A., Davies, P. T. & Bodenmann, G. (2016). Improved child problem behavior enhances the parents' relationship quality: A randomized trial. Journal of Family Psychology, 30(8), 896-906.

Thoma, M. V., Zemp, M., Kreienbuehl, L., Hofer, D., Schmidlin, P. R., Attin, T., Ehlert, U. & Nater, U. M. (2015). Effects of Music Listening on Pre-treatment Anxiety and Stress Levels in a Dental Hygiene Recall Population. International Journal of Behavioral Medicine, 22(4), 498-505.

Zemp, M. & Bodenmann, G. (2015). Partnerschaftsqualität und kindliche Entwicklung. Ein Überblick für Therapeuten, Pädagogen und Pädiater. Berlin: Springer.

Zemp, M. (2014). Mom and Dad are arguing again - Parental conflict and its implications for children. Dissertation. Dissertation, University of Zurich, Zurich.

Zemp, M., Bodenmann, G. & Beach, S. R. H. (2014). Interparental conflict impairs childrens short-termed attention performance. Family Science, 5(1), 43-51.

Zemp, M., Bodenmann, G. & Cummings, E. M. (2014). The role of skin conductance level reactivity in the impact of children's exposure to interparental conflict on their attention performance. Journal of Experimental Child Psychology, 1-12.

Zemp, M., Bodenmann, G. & Merrilees, C. E. (2014). How Much Positivity Is Needed to Buffer the Impact of Parental Negativity on Children? Family Relations, 63(5), 602-615.

Zemp, M. & Bodenmann, G. (2013). In guten wie in schlechten Zeiten? - Warum schlechte Zeiten in Scheidung enden können. Psychologie in Österreich, 33(5), 376-382.

Bodenmann, G. & Zemp, M. (2012). Wie Eltern streiten beeinflusst die Kinder. Clic Informationszeitschrift des Schweizerischen Verbandes der Mütterberaterinnen SVM, 76, 11-15.

weitere Schriften:

Hilpert, H., Zemp, M., Nussbeck, F. N. & Bodenmann, G. Skill performance mediates the association between skill-oriented attitude and relationship satisfaction: A self-directed DVD-based relationship enhancement training. Manuscript under revision.



weiterführende Informationen

Weitere Informationen

Möchten Sie auch in die Datenbank aufgenommen werden, haben Sie Änderungswünsche an Ihrem vorhandenen Profil oder möchten Sie Literatur zur Aufnahme in PSYNDEX nachmelden, nehmen Sie bitte Kontakt zu uns auf.

Katja Trillitzsch
Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID)
Universitätsring 15,
54296 Trier
Folgen Sie uns auf Twitter

Kontakt und Funktionen

URL der Seite: https://psychauthors.de/psychauthors/index.php?wahl=forschung&uwahl=psychauthors&uuwahl=p07379MZ_pub