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Literaturliste von Prof. Dr. Silvia Schneider

letzte Aktualisierung: 27.03.2024

Lippert, M. W., Schoppmann, J., Kranhold, A.-L., Marks, J., Liedtke, L. M., Margraf, J. & Schneider, S. (2024). Looking on the bright side of life . Introducing the Positive Mental Health Scale for Children and Adolescents (PMH-Kids). Kindheit und Entwicklung, 33(1), 26-35.

Rus-Calafell, M., Teismann, T., Kullmann, F., Alatas, D., Ballero-Reque, C., Holewa, J., Rüsberg, M., Brüne, M., Paino, M. & Schneider, S. (2024). Internet-based psychoeducation and support programme for relatives of young people with early psychosis: Results of the first German-language intervention. Frontiers in Psychiatry, 15, No. 1248526.

Brailovskaia, J., Schneider, S., Zhang, X. C. & Margraf, J. (2023). How do adherence to COVID-19 mitigation measures and its predictors change between 2020 and 2021? An explorative investigation in eight European Union and non-European Union countries. Psychopathology, 1-13.

Flasinski, T., Kranhold, A.-L. & Schneider, S. (2023). Diagnostik und schulische Interventionsmöglichkeiten bei Trennungsangst und generalisierter Angststörung. In C. Schwenck, C. Mähler & M. Hasselhorn (Hrsg.), Diagnostik und schulische Interventionsmaßnahmen bei psychischen Auffälligkeiten (S. 101-115). Göttingen: Hogrefe.

Friedrich, S., Schneider, S., Forkmann, T., Glaesmer, H. & Teismann, u. T. (2023). Validierung der Skala Suizidales Erleben und Verhalten (SSEV-KJ) für den Einsatz bei Kindern und Jugendlichen. Kindheit und Entwicklung, 1-10.

Gödde, G., Püschel, E. & Schneider, S. (Hrsg.). (2023). Psychodynamisch handeln lernen. Grundlinien Psychodynamischer Psychotherapie für Ausbildung und Praxis. Gießen: Psychosozial-Verlag.

Kröber, S., Schneider, S., Margraf, J., Teismann, T., Sommer, K., Totzeck, C. & von Brachel, R. (2023). Reliabilität, Validität und Akzeptanz des DIPS Open Access 1.2: Diagnostisches Interview bei psychischen Störungen in einer Gelegenheitsstichprobe aus der Allgemeinbevölkerung (Convenience Sample). Verhaltenstherapie, 1-13.

Kullmann, F., Teismann, T., Krause, K., Friedrich, S., Margraf, J., Schneider, S. & Rus-Calafell, M. (2023). Zugangsbarrieren zur Psychotherapie für Menschen mit Psychosen aus Psychotherapeut innenperspektive: Eine explorative Studie. Verhaltenstherapie, 1-11.

Lippert, M., Sommer, K., Flasinski, T., Schomberg, J., Pflug, V., Christiansen, H., In-Albon, T. M., Knappe, S. M., Romanos, M., Tuschen-Caffier, B. & Schneider, S. (2023). Bochum Assessment of Avoidance-based Emotion Regulation for Children (BAER-C): Development and evaluation of a new instrument measuring anticipatory avoidance-based emotion regulation in anxiety eliciting situations. PLoS ONE, 18(1), No. e0279658.

Marks, J., Schneider, S. & Voigt, B. (2023). Future-oriented cognition: Links to mental health problems and mental wellbeing in preschool-aged and primary-school-aged children. Frontiers in Psychology, 14, No. 1211986.

Pelz, J. D., Tisborn, K., Schneider, S. & Seehagen, S. (2023). Infants' and young children's sleep behavior during the early phase of the COVID-19 pandemic. Kindheit und Entwicklung, 32(2), 75-84.

Raeder, F., Merz, C. J., Tegenthoff, M., Dere, E., Wolf, O. T., Margraf, J., Schneider, S. & Zlomuzica, A. (2023). Do oral contraceptives modulate the effects of stress induction on one-session exposure efficacy and generalization in women? Psychopharmacology, 240(5), 1075-1089.

Schopf, K., Schneider, S., Meyer, A. H., Lennertz, J., Humbel, N., Bürgy, N.-M., Wyssen, A., Biedert, E., Isenschmid, B., Milos, G., Claussen, M., Trier, S., Whinyates, K., Adolph, D., Teismann, T., Margraf, J., Assion, H.-J., Überberg, B., Juckel, G., Müller, J., Klauke, B. & Munsch, S. (2023). Eating disorder treatment in routine clinical care: A descriptive study examining treatment characteristics and short-term treatment outcomes among patients with anorexia nervosa and bulimia nervosa in Germany and Switzerland. PLoS ONE, 18(6), No. e0280402.

Schoppmann, J., Severin, F., Schneider, S. & Seehagen, S. (2023). The effect of picture book reading on young children's use of an emotion regulation strategy. PLoS ONE, 18(8), No. e0289403.

Adolph, D., Flasinski, T., Lippert, M. W., Pflug, V., Hamm, A. O., Richter, J., Margraf, J. & Schneider, S. (2022). Measuring extinction learning across the lifespan - Adaptation of an optimized paradigm to closely match exposure treatment procedures. Biological Psychology, 170, No. 108311.

Arkenau, R., Bauer, A., Schneider, S. & Vocks, S. (2022). Familial transmission of attention allocation towards one's own and a peer's body: An eye-tracking study with male adolescents and their fathers. PLoS ONE, 17(1), No. e0263223.

Arkenau, R., Bauer, A., Schneider, S. & Vocks, S. (2022). Gender differences in state body satisfaction, affect, and body-related attention patterns towards one's own and a peer's body: An eye-tracking study with women and men. Cognitive Therapy and Research, 46(4), 735-746.

Brailovskaia, J., Margraf, J. & Schneider, S. (2022). Social media as source of information, stress symptoms, and burden caused by Coronavirus (COVID-19) . A cross-national investigation of predictors. European Psychologist, 26(4), 373-386.

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Flasinski, T., Sommer, K., Schneider, S., Margraf, J., Pflug, V., Lippert, M. W., Christiansen, H., Cwik, J. C., Hamm, A. O., In-Albon, T., Knappe, S., Pauli, P., Richter, J., Tuschen-Caffier, B. & Adolph, D. (2022). Identifying characteristics of non-completers in fear conditioning paradigms with children and adolescents. Journal of Experimental Psychopathology, 13(3), 1-9.

Gödde, G., Püschel, E. & Schneider, S. (Hrsg.). (2022). Psychodynamisch denken lernen. Grundlinien Psychodynamischer Psychotherapie für Ausbildung und Praxis. Gießen: Psychosozial-Verlag.

Köcher, L. M., Pflug, V., Schneider, S. & Christiansen, H. (2022). Do metacognitions of children and adolescents with anxiety disorders change after intensified exposure therapy? Children, 9(2), No. 168.

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Pittig, A., Heinig, I., Goerigk, S., Richter, J., Hollandt, M., Lueken, U., Pauli, P., Deckert, J., Kircher, T., Straube, B., Neudeck, P., Koelkebeck, K., Dannlowski, U., Arolt, V., Fydrich, T., Fehm, L., Ströhle, A., Totzeck, C., Margraf, J., Schneider, S., Hoyer, J., Rief, W., Craske, M. G., Hamm, A. O. & Wittchen, H.-U. (2022). Change of threat expectancy as mechanism of exposure-based psychotherapy for anxiety disorders: Evidence from 8,484 exposure exercises of 605 patients. Clinical Psychological Science, 11(2), No. 216770262211013.

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Schäfer, I., Saupe, L. B., Rosner, R., Heller, L., Schneider, S., Heeke, C., Knaevelsrud, C., Lotzin, A., Berckhemer, A., Stangier, U., Ehring, T., Schweiger, J. I., Meyer-Lindenberg, A., Hammerle, F. & Sobanski, E. (2022). Die BMBF-Forschungsverbünde zur psychischen Gesundheit geflüchteter Menschen. Trauma & Gewalt, 16(3), 172-186.

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Margraf, J. & Schneider, S. (Hrsg.). (2018). Lehrbuch der Verhaltenstherapie. Band 1: Grundlagen, Diagnostik, Verfahren und Rahmenbedingungen psychologischer Therapie (4., vollst. überarb. u. aktual. Aufl.). Berlin: Springer.

Margraf, J. & Schneider, S. (Hrsg.). (2018). Lehrbuch der Verhaltenstherapie. Band 2: Psychologische Therapie bei Indikationen im Erwachsenenalter (4., vollst. überarb. u. aktual. Aufl.). Berlin: Springer.

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