Navigation

Service-Menü

Hauptmenü



Bereichsmenü

Autoren mit:

WGL Logo

PsychAuthors

Literaturliste von Dr. Florian Klapproth

letzte Aktualisierung: 21.02.2024

Klapproth, F. & von der Lippe, H. (2024). A gender bias in curriculum-based measurement across content domains: Insights from a German study. Education Sciences, 14(1), No. 76.

Klapproth, F. (2023). Von den Lehrzielen zur schriftlichen Prüfung. Ein Leitfaden für Lehrende der Psychologie. Göttingen: Hogrefe.

Klapproth, F., Holzhüter, L. & Jungmann, T. (2022). Prediction of students' reading outcomes in learning progress monitoring: Evidence for the effect of a gender bias. jero - Journal for Educational Research Online, 14(1), 16-38.

Jungmann, T., Heinschke, F., Federkeil, L., Testa, T. & Klapproth, F. (2021). Distanzlernen während der COVID-19 Pandemie. Stressbelastung und Coping-Strategien von Eltern schulpflichtiger Kinder. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 53(3-4), 71-81.

Kessler, E.-M., Rahn, S. & Klapproth, F. (2020). Do young people prefer older psychotherapists? European Journal of Ageing, 17(1), 119-124.

Klapproth, F. & Fischer, B. D. (2020). Achievement development is less important for school-placement recommendations when students are stereotyped. Social Psychology of Education, 23, 1483-1504.

Klapproth, F. & Fischer, B. D. (2019). Preservice teachers' evaluations of students' achievement development in the context of school-track recommendations. European Journal of Psychology of Education, 34(4), 825-846.

Klapproth, F. (2018). Biased predictions of students' future achievement: An experimental study on pre-service teachers' interpretation of curriculum-based measurement graphs. Studies in Educational Evaluation, 59, 67-75.

Klapproth, F. (2018). Die Eignung von Mehrfachwahlaufgaben für die Lernverlaufsdiagnostik. In M. Krämer, S. Preiser & K. Brusdeylins (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation XII (S. 369-376). Düren: Shaker.

Klapproth, F., Kärchner, H. & Glock, S. (2018). Do students' religion and school absences moderate the effect of ethnic stereotypes on school-placement recommendations? Journal of Experimental Education, 86(2), 173-194.

Glock, S. & Klapproth, F. (2017). Bad boys, good girls? Implicit and explicit attitudes toward ethnic minority students among elementary and secondary school teachers. Studies in Educational Evaluation, 77-86.

Klapproth, F., Schaltz, P., Brunner, M., Keller, U., Fischbach, A., Ugen, S. & Martin, R. (2016). Short-term and medium-term effects of grade retention in secondary school on academic achievement and psychosocial outcome variables. Learning and Individual Differences, 50, 182-194.

Glock, S., Klapproth, F. & Müller, B. C. N. (2015). Promoting responsible drinking? A mass media campaign affects implicit but not explicit alcohol-related cognitions and attitudes. British Journal of Health Psychology, 20(3), 482-497.

Klapproth, F. & Schaltz, P. (2015). Who is retained in school, and when? Survival analysis of predictors of grade retention in Luxembourgish secondary school. European Journal of Psychology of Education, 30, 119-136.

Krolak-Schwerdt, S., Pit-ten Cate, I., Glock, S. & Klapproth, F. (2015). Der Übergang vom Primar- zum Sekundarschulbereich: Übergangsentscheidungen von Lehrkräften. Luxembourg: Ministère de l'Éducation nationale, de l'Enfance et de la Jeunesse.

Klapproth, F., Krolak-Schwerdt, S., Hörstermann, T. & Martin Romain (2014). Predictive validity of tracking decisions: Application of a new validation criterion. In M. Spiliopoulou, L. Schmidt-Thieme & R. Janning (Eds.), Data analysis, machine learning and knowledge discovery (pp. 61-69). cham: Springer.

Klapproth, F. & Schaltz, P. (2014). The validity of predictors of academic and vocational-training achievement: A review of the literature. In S. Krolak-Schwerdt, S. Glock & M. Böhmer (Eds.), Teachers' professional development. Assessment, training, and learning (pp. 153-166). Rotterdam: Sense Publishers.

Klapproth, F., Schaltz, P. & Glock, S. (2014). Elterliche Bildungsaspiration und Migrationshintergrund als Prädiktoren für Schulformwechsel in der Sekundarstufe I: Ergebnisse einer Längsschnittstudie. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(2), 323-343.

Glock, S., Krolak-Schwerdt, S., Klapproth, F. & Böhmer, M. (2013). Beyond judgment bias: How students' ethnicity and academic profile consistency influence teachers' tracking judgments. Social Psychology of Education, 16(4), 555-573.

Glock, S., Krolak-Schwerdt, S., Klapproth, F. & Böhmer, M. (2013). Prädiktoren der Schullaufbahnempfehlung für die Schulzweige des Sekundarbereichs I. Pädagogische Rundschau, 67(3), 329-347.

Klapproth, F. (2013). Temporal expectations affect retrospective temporal judgments: evidence in favour of assimilation effects. Psychology and Behavioral Sciences, 59-65.

Klapproth, F., Glock, S., Krolak-Schwerdt, S., Martin, R. & Böhmer, M. (2013). Prädiktoren der Sekundarschulempfehlung in Luxemburg. Ergebnisse einer Large-Scale-Untersuchung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 16(2), 355-379.

Klapproth, F., Krolak-Schwerdt, S., Glock, S., Böhmer, M. & Martin, R. (2013). Die prognostische Validität der Sekundarschulempfehlung in Luxemburg. Eine Gegenüberstellung von Verbleibsquoten und Leistungstestdaten. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 35(2), 319-345.

Klapproth, F., Krolak-Schwerdt, S., Hörstermann, T. & Schaltz, P. (2013). Leistungstestwerte als Validierungskriterium für die prognostische Validität von Schullaufbahnempfehlungen: Ein neuer formaler Ansatz. Empirische Pädagogik, 27(2), 206-225.

Glock, S., Krolak-Schwerdt, S., Klapproth, F. & Böhmer, M. (2012). Improving teachers' judgments: Accountability affects teachers' tracking decision. International Journal of Technology and Inclusive Education, 1, 89-98.

Klapproth, F. (2012). The date-delay framing effect in temporal discounting depends on substance abuse. Behavioural Processes, 90, 420-423.

Klapproth, F., Glock, S., Böhmer, M., Krolak-Schwerdt, S. & Martin, R. (2012). chool placement decisions in Luxembourg: Do teachers meet the education ministrys standards? Literacy Information and Computer Education, 1, 765-771.

Klapproth, F. (2012). Overestimation of time as an indicator of surprise. GSTF International Journal of Law and Social Sciences, 1(2), 7-11.

Klapproth, F., Glock, S., Böhmer, M., Krolak-Schwerdt, S. & Martin, R. (2012). School placement decisions in Luxembourg: Do teachers meet the Education Ministry's standards? Literacy Information and Computer Education Journal, 1(1), 765-771.

Klapproth, F. (2011). Stable and variable characteristics of the time perspective in humans. KronoScope, 11, 41-59.

Klapproth, F. (2011). Temporal decision making in simultaneous timing. Frontiers in Integrative Neuroscience, 5, No. 71.

Klapproth, F. & Wearden, J. H. (2011). Why do temporal generalization gradients change when people make decisions as quickly as possible? Quarterly Journal of Experimental Psychology, 64(8), 1646-1664.

Krolak-Schwerdt, S., Klapproth, F., Glock, S. & Böhmer, M. (2011). Der Übergang vom Primar- zum Sekundarschulbereich. Länderspezifische Regelungen und Qualität der Übergangsregelung. Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur, 9-12.

Klapproth, F. (2010). Der Einfluss temporaler Erwartung auf das Erleben einer kurzen Wartesituation. Hamburg: Kovac.

Klapproth, F. (2010). Waiting as a temporal constraint. In J. A. Parker, P. A. Harris & C. Steineck (Eds.), Time: Limits and Constraints (pp. 179-198). Leiden: Brill.

Klapproth, F. (2009). Single-modality memory mixing in temporal generalization: An effect due to instructional ambiguity. NeuroQuantology, 7(1), 85-94.

Klapproth, F. (2008). Review of the book: Timing the Future. The Case for a Time-Based Prospective Memory. KronoScope, 8, 87-92.

Klapproth, F. (2008). Time and decision making in humans. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 8(4), 509-524.

Klapproth, F. & Müller, M. (2008). Temporal generalization under time pressure in humans. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 61(4), 588-600.

Klapproth, F. (2007). Time perception, estimation paradigm, and temporal relevance. Perceptual and Motor Skills, 104(3), 749-757.

Klapproth, F. (2006). Mental models of growth. In H. Helfrich, M. Zillekens & E. Hölter (Eds.), Culture and development in Japan and Germany (pp. 141-153). Münster: Daedalus.

Klapproth, F. (2004). Across-modality memory mixing: An artifact due to instruction? In A. M. Oliveira, M. Teixeira, G. F. Borges & M. J. Ferro (Eds.), Fechner Day 2004. Proceedings of the 20th Annual Meeting of the International Society for Psychophysic (pp. 424-429). Coimbra: International Society for Psychophysics.

Klapproth, F. (2003). Das modale Zeitgedächtnis. Untersuchungen zur Abhängigkeit der Gedächtnisleistung für kurze Zeitintervalle von der Reizmodalität. Dissertation, Universität, Fachbereich Erziehungs- und Sozialwissenschaften, Hildesheim.

Klapproth, F. (2003). Notable results regarding temporal memory and modality. In H. Helfrich (Ed.), Time and mind II: Information processing perspectives (pp. 79-96). Göttingen: Hogrefe & Huber.

Klapproth, F. (2002). The effect of study-test modalities on the remembrance of subjective duration from long-term memory. Behavioural Processes, 59(1), 37-46.

Sassenberg, K., Boos, M. & Klapproth, F. (2001). Wissen und Problemlösekompetenz. Der Einfluss von Expertise auf den Informationsaustausch in computervermittelter Kommunikation. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 32(1), 45-56.



weiterführende Informationen

Weitere Informationen

Möchten Sie auch in die Datenbank aufgenommen werden, haben Sie Änderungswünsche an Ihrem vorhandenen Profil oder möchten Sie Literatur zur Aufnahme in PSYNDEX nachmelden, nehmen Sie bitte Kontakt zu uns auf.

Katja Trillitzsch
Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID)
Universitätsring 15,
54296 Trier
Folgen Sie uns auf Twitter

Kontakt und Funktionen

URL der Seite: https://psychauthors.de/psychauthors/index.php?wahl=forschung&uwahl=psychauthors&uuwahl=p07108FK_pub