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Literaturliste von Prof. Dr. Frank Goldhammer

letzte Aktualisierung: 22.01.2024

Becker, B., Weirich, S., Goldhammer, F. & Debeer, D. (2023). Controlling the speededness of assembled test forms: A generalization to the three-parameter lognormal response time model. Journal of Educational Measurement, 1-24.

Goldhammer, F., Hahnel, C., Kröhne, U., Frey, A. & Ludewig, U. (2023). Digitales Lesen und papierbasiertes Lesen im nationalen Vergleich. In N. McElvany, R. Lorenz, A. Frey, F. Goldhammer, A. Schilcher & T. C. Stubbe (Hrsg.), IGLU 2021. Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre (S. 89-109). Münster: Waxmann.

Hahnel, C., Jung, A. J. & Goldhammer, F. (2023). Theory matters. An example of deriving process indicators from log data to assess decision-making processes in Web search tasks. European Journal of Psychological Assessment, 39(4), 271-279.

Jude, N., Ziehm-Eicher, J., Goldhammer, F., Drachsler, H. & Hasselhorn, M. (2023). The production of referring expressions is influenced by the likelihood of next mention. In K. Scheiter & I. Gogolin (Hrsg.), Bildung für eine digitale Zukunft (S. 275-292). Wiesbaden: Springer VS.

Lewalter, D., Diedrich, J., Goldhammer, F., Köller, O. & Reiss, K. (Hrsg.). (2023). PISA 2022. Analyse der Bildungsergebnisse in Deutschland. Münster: Waxmann.

Lewalter, D., Diedrich, J., Goldhammer, F., Reiss, K. & Köller, O. (2023). Fazit PISA 2022. In D. Lewalter, J. Diedrich, F. Goldhammer, O. Köller & K. Reiss (Hrsg.), PISA 2022. Analyse der Bildungsergebnisse in Deutschland (S. 317-321). Münster: Waxmann.

Lewalter, D., Müller, M., Goldhammer, F., Diedrich, J. & Köller, O. (2023). Lehren und Lernen unter Pandemiebedingungen. In D. Lewalter, J. Diedrich, F. Goldhammer, O. Köller & K. Reiss (Hrsg.), PISA 2022. Analyse der Bildungsergebnisse in Deutschland (S. 273-316). Münster: Waxmann.

Lorenz, R., Goldhammer, F. & Glondys, M. (2023). Digitalisierung in der Grundschule. In N. McElvany, R. Lorenz, A. Frey, F. Goldhammer, A. Schilcher & T. C. Stubbe (Hrsg.), IGLU 2021. Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre (S. 197-214). Münster: Waxmann.

McElvany, N., Lorenz, R., Frey, A., Goldhammer, F., Schilcher, A. & Stubbe, T. C. (Hrsg.). (2023). IGLU 2021. Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre. Münster: Waxmann.

McElvany, N., Lorenz, R., Frey, A., Goldhammer, F., Schilcher, A. & Stubbe, T. C. (2023). IGLU 2021: Zentrale Befunde im Überblick. In N. McElvany, R. Lorenz, A. Frey, F. Goldhammer, A. Schilcher & T. C. Stubbe (Hrsg.), IGLU 2021. Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre (S. 13-25). Münster: Waxmann.

Deribo, T., Goldhammer, F. & Kroehne, U. (2022). Changes in the speed-ability relation through different treatments of rapid guessing. Educational and Psychological Measurement, 1-22.

Mahlow, N., Hahnel, C., Kroehne, U., Artelt, C., Goldhammer, F. & Schoor, C. (2022). The role of domain-related epistemic beliefs for mastering cognitive requirements in multiple document comprehension. Learning and Individual Differences, 94, No. 102116.

Persic-Beck, L., Goldhammer, F. & Kroehne, U. (2022). Disengaged response behavior when the response button is blocked: Evaluation of a micro-intervention. Frontiers in Psychology, 13, No. 954532.

Schmiedek, F., Kroehne, U., Goldhammer, F., Prindle, J. J., Lindenberger, U., Klinger-König, J., Grabe, H. J., Riedel-Heller, S. G., Pabst, A., Streit, F., Zillich, L., Kleineidam, L., Wagner, M., Rietschel, M., Rujescu, D., Schmidt, B. & Berger, K. (2022). General cognitive ability assessment in the German National Cohort (NAKO) - The block-adaptive number series task. World Journal of Biological Psychiatry, 1-12.

Becker, B., Debeer, D., Weirich, S. & Goldhammer, F. (2021). On the speed sensitivity parameter in the lognormal model for response times and implications for high-stakes measurement practice. Applied Psychological Measurement, n.A..

Deribo, T., Kroehne, U. & Goldhammer, F. (2021). Model-based treatment of rapid guessing. Journal of Educational Measurement, 1-22.

Engelhardt, L., Goldhammer, F., Lüdtke, O., Köller, O., Baumert, J. & Carstensen, C. H. (2021). Separating PIAAC competencies from general cognitive skills: A dimensionality and explanatory analysis. Studies in Educational Evaluation, 71, No. 101069.

Goldhammer, F., Kroehne, U., Hahnel, C. & De Boeck, P. (2021). Controlling speed in component skills of reading improves the explanation of reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 113(5), 861-878.

Schoor, C., Rouet, J.-F., Artelt, C., Mahlow, N., Hahnel, C., Kroehne, U. & Goldhammer, F. (2021). Readers' perceived task demands and their relation to multiple document comprehension strategies and outcome. Learning and Individual Differences, 88, No. 102018.

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Jude, N., Ziehm, J., Goldhammer, F., Drachsler, H. & Hasselhorn, M. (2020). Digitalisierung an Schulen - eine Bestandsaufnahme. Frankfurt am Main: DIPF - Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation.

Kroehne, U., Deribo, T. & Goldhammer, F. (2020). Rapid guessing rates across administration mode and test setting. Psychological Test and Assessment Modeling, 62(2), 147-177.

Kunina-Habenicht, O. & Goldhammer, F. (2020). ICT Engagement. a new construct and its assessment in PISA 2015. Large-scale Assessments in Education, 8, No. 6.

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Robitzsch, A., Lüdtke, O., Goldhammer, F., Kroehne, U. & Köller, O. (2020). Reanalysis of the German PISA data: A comparison of different approaches for trend estimation with a particular emphasis on mode effects. Frontiers in Psychology, 11, No. 884.

Robitzsch, A., Lüdtke, O., Schwippert, K., Goldhammer, F., Kroehne, U. & Köller, O. (2020). Leistungsveränderungen in TIMSS zwischen 2015 und 2019: Die Rolle des Testmediums und des methodischen Vorgehens bei der Trendschätzung. In K. Schwippert, D. Kasper, O. Köller, N. McElvany, C. Selter, M. Steffensky & H. Wendt (Hrsg.), TIMSS 2019. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich (S. 169-186). Münster: Waxmann.

Schoor, C., Hahnel, C., Mahlow, N., Klagges, J., Kroehne, U., Goldhammer, F. & Artelt, C. (2020). Multiple document comprehension of university students.Test development and relations to person and process characteristics. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, H. Anand Pant, M. Toepper & C. Lautenbach (Eds.), Student learning in German higher education. Innovative measurement approaches and research results (pp. 221-240). Wiesbaden: Springer VS.

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Zehner, F., Kroehne, U., Hahnel, C. & Goldhammer, F. (2020). PISA reading: Mode effects unveiled in short text responses. Psychological Test and Assessment Modeling, 62(1), 85-105.

Buerger, S., Kroehne, U., Koehler, C. & Goldhammer, F. (2019). What makes the difference? The impact of item properties on mode effects in reading assessments. Studies in Educational Evaluation, 62, 1-9.

Engelhardt, L. & Goldhammer, F. (2019). Validating test score interpretations using time information. Frontiers in Psychology, 10, No. 1131.

Goldhammer, F., Harrison, S., Bürger, S., Kroehne, U., Lüdtke, O., Robitzsch, A., Köller, O., Heine, J.-H. & Mang, J. (2019). Vertiefende Analysen zur Umstellung des Modus von Papier auf Computer. In K. Reiss, M. Weis, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2018. Grundbildung im internationalen Vergleich (S. 163-186). Münster: Waxmann.

Hahnel, C., Kroehne, U., Goldhammer, F., Schoor, C., Mahlow, N. & Artelt, C. (2019). Validating process variables of sourcing in an assessment of multiple document comprehension. British Journal of Educational Psychology, 89(3), 524-537.

Hahnel, C., Schoor, C., Kroehne, U., Goldhammer, F., Mahlow, N. & Artelt, C. (2019). The role of cognitive load in university students' comprehension of multiple documents. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 33(2), 105-118.

Kroehne, U., Buerger, S., Hahnel, C. & Goldhammer, F. (2019). Construct equivalence of PISA reading comprehension measured with paper-based and computer-based assessments. Journal of Educational Measurement, 38(3), 97-111.

Kroehne, U., Gnambs, T. & Goldhammer, F. (2019). Disentangling setting and mode effects for online competence assessment. In H.-P. Blossfeld & H.-G. Roßbach (Eds.), Education as a lifelong process. The German National Educational Panel Study (NEPS) (pp. 171-193). Wiesbaden: Springer VS.

Schoor, C., Hahnel, C., Artelt, C., Reimann, D., Kröhne, U. & Goldhammer, F. (2019). MDC-Test - Multiple Document Comprehension Test. (PSYNDEX Tests Info).

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Zehner, F., Sälzer, C. & Goldhammer, F. (2016). Automatic coding of short text responses via clustering in educational assessment. Educational and Psychological Measurement, 76(2), 280-303.

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Bos, W., Eickelmann, B., Gerick, J., Goldhammer, F., Schwippert, K., Schaumburg, H. & Senkbeil, M. (2014). ICILS 2013 - Eine international vergleichende Schulleistungsstudie der IEA. In W. Bos, B. Eickelmann, J. Gerick, F. Goldhammer, H. Schaumburg, K. Schwippert, M. Senkbeil, R. Schulz-Zander & H. Wendt (Hrsg.), ICILS 2013. Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinen und Schülern in der 8. Jahrgangsstufe im internationalen Vergleich (S. 33-41). Münster: Waxmann.

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Moosbrugger, H. & Goldhammer, F. (2006). Aufmerksamkeits- und Konzentrationsdiagnostik. In K. Schweizer (Hrsg.), Leistung und Leistungsdiagnostik (S. 83-102). Berlin: Springer.

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Moczek, N., Rambow, R. & Goldhammer, F. (2003). Die "Grüne Mitte" - Partizipative Planung eines Landschaftsschutzgebietes in der Zwischenstadt. Umweltpsychologie, 7(1), 38-53.

Schophaus, M., Kruse, S., Cervinka, R., Neudorfer, E., Moczek, N., Rambow, R., Goldhammer, F., Selle, K., Strubelt, W., Breuer, B. & Vesper, M. (2003). Themenschwerpunkt: Öffentliche Räume. (Mit 7 Einzelbeiträgen). Umweltpsychologie, 7(1), 6-94.



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Katja Trillitzsch
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