Navigation

Service-Menü

Hauptmenü



Bereichsmenü

Autoren mit:

WGL Logo

PsychAuthors

Literaturliste von Prof. Dr. Frank Goldhammer

letzte Aktualisierung: 06.03.2024

Schoor, C., Zink, T., Mahlow, N., Hahnel, C., Deribo, T., Kroehne Ulf, Goldhammer, F., Naumann, J. & Artelt, C. (2024). Diagnostik des Leseverständnisses multipler Texte: MultiTex. In T. Richter & W. Lenhard (Hrsg.), Diagnose und Förderung des Lesens im digitalen Kontext (S. 101-116). Göttingen: Hogrefe.

Becker, B., Weirich, S., Goldhammer, F. & Debeer, D. (2023). Controlling the speededness of assembled test forms: A generalization to the three-parameter lognormal response time model. Journal of Educational Measurement, 1-24.

Goldhammer, F., Hahnel, C., Kröhne, U., Frey, A. & Ludewig, U. (2023). Digitales Lesen und papierbasiertes Lesen im nationalen Vergleich. In N. McElvany, R. Lorenz, A. Frey, F. Goldhammer, A. Schilcher & T. C. Stubbe (Hrsg.), IGLU 2021. Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre (S. 89-109). Münster: Waxmann.

Hahnel, C., Jung, A. J. & Goldhammer, F. (2023). Theory matters. An example of deriving process indicators from log data to assess decision-making processes in Web search tasks. European Journal of Psychological Assessment, 39(4), 271-279.

Jude, N., Ziehm-Eicher, J., Goldhammer, F., Drachsler, H. & Hasselhorn, M. (2023). The production of referring expressions is influenced by the likelihood of next mention. In K. Scheiter & I. Gogolin (Hrsg.), Bildung für eine digitale Zukunft (S. 275-292). Wiesbaden: Springer VS.

Lewalter, D., Diedrich, J., Goldhammer, F., Köller, O. & Reiss, K. (Hrsg.). (2023). PISA 2022. Analyse der Bildungsergebnisse in Deutschland. Münster: Waxmann.

Lewalter, D., Diedrich, J., Goldhammer, F., Reiss, K. & Köller, O. (2023). Fazit PISA 2022. In D. Lewalter, J. Diedrich, F. Goldhammer, O. Köller & K. Reiss (Hrsg.), PISA 2022. Analyse der Bildungsergebnisse in Deutschland (S. 317-321). Münster: Waxmann.

Lewalter, D., Müller, M., Goldhammer, F., Diedrich, J. & Köller, O. (2023). Lehren und Lernen unter Pandemiebedingungen. In D. Lewalter, J. Diedrich, F. Goldhammer, O. Köller & K. Reiss (Hrsg.), PISA 2022. Analyse der Bildungsergebnisse in Deutschland (S. 273-316). Münster: Waxmann.

Lorenz, R., Goldhammer, F. & Glondys, M. (2023). Digitalisierung in der Grundschule. In N. McElvany, R. Lorenz, A. Frey, F. Goldhammer, A. Schilcher & T. C. Stubbe (Hrsg.), IGLU 2021. Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre (S. 197-214). Münster: Waxmann.

McElvany, N., Lorenz, R., Frey, A., Goldhammer, F., Schilcher, A. & Stubbe, T. C. (Hrsg.). (2023). IGLU 2021. Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre. Münster: Waxmann.

McElvany, N., Lorenz, R., Frey, A., Goldhammer, F., Schilcher, A. & Stubbe, T. C. (2023). IGLU 2021: Zentrale Befunde im Überblick. In N. McElvany, R. Lorenz, A. Frey, F. Goldhammer, A. Schilcher & T. C. Stubbe (Hrsg.), IGLU 2021. Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre (S. 13-25). Münster: Waxmann.

Deribo, T., Goldhammer, F. & Kroehne, U. (2022). Changes in the speed-ability relation through different treatments of rapid guessing. Educational and Psychological Measurement, 1-22.

Mahlow, N., Hahnel, C., Kroehne, U., Artelt, C., Goldhammer, F. & Schoor, C. (2022). The role of domain-related epistemic beliefs for mastering cognitive requirements in multiple document comprehension. Learning and Individual Differences, 94, No. 102116.

Persic-Beck, L., Goldhammer, F. & Kroehne, U. (2022). Disengaged response behavior when the response button is blocked: Evaluation of a micro-intervention. Frontiers in Psychology, 13, No. 954532.

Schmiedek, F., Kroehne, U., Goldhammer, F., Prindle, J. J., Lindenberger, U., Klinger-König, J., Grabe, H. J., Riedel-Heller, S. G., Pabst, A., Streit, F., Zillich, L., Kleineidam, L., Wagner, M., Rietschel, M., Rujescu, D., Schmidt, B. & Berger, K. (2022). General cognitive ability assessment in the German National Cohort (NAKO) - The block-adaptive number series task. World Journal of Biological Psychiatry, 1-12.

Becker, B., Debeer, D., Weirich, S. & Goldhammer, F. (2021). On the speed sensitivity parameter in the lognormal model for response times and implications for high-stakes measurement practice. Applied Psychological Measurement, n.A..

Deribo, T., Kroehne, U. & Goldhammer, F. (2021). Model-based treatment of rapid guessing. Journal of Educational Measurement, 1-22.

Engelhardt, L., Goldhammer, F., Lüdtke, O., Köller, O., Baumert, J. & Carstensen, C. H. (2021). Separating PIAAC competencies from general cognitive skills: A dimensionality and explanatory analysis. Studies in Educational Evaluation, 71, No. 101069.

Goldhammer, F., Kroehne, U., Hahnel, C. & De Boeck, P. (2021). Controlling speed in component skills of reading improves the explanation of reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 113(5), 861-878.

Schoor, C., Rouet, J.-F., Artelt, C., Mahlow, N., Hahnel, C., Kroehne, U. & Goldhammer, F. (2021). Readers' perceived task demands and their relation to multiple document comprehension strategies and outcome. Learning and Individual Differences, 88, No. 102018.

Eichmann, B., Goldhammer, F., Greiff, S., Brandhuber, L. & Naumann, J. (2020). Using process data to explain group differences in complex problem solving. Journal of Educational Psychology, 112(8), 1546-1562.

Engelhardt, L., Naumann, J., Goldhammer, F., Frey, A., Wenzel, S. F. C., Hartig, K. & Horz, H. (2020). Convergent evidence for the validity of a performance-based ICT skills test. European Journal of Psychological Assessment, 36(2), 269-279.

Hahnel, C., Eichmann, B. & Goldhammer, F. (2020). Evaluation of online information in university students: Development and scaling of the screening instrument EVON. Frontiers in Psychology, 11, No. 562128.

Jude, N., Ziehm, J., Goldhammer, F., Drachsler, H. & Hasselhorn, M. (2020). Digitalisierung an Schulen - eine Bestandsaufnahme. Frankfurt am Main: DIPF - Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation.

Kroehne, U., Deribo, T. & Goldhammer, F. (2020). Rapid guessing rates across administration mode and test setting. Psychological Test and Assessment Modeling, 62(2), 147-177.

Kunina-Habenicht, O. & Goldhammer, F. (2020). ICT Engagement. a new construct and its assessment in PISA 2015. Large-scale Assessments in Education, 8, No. 6.

Mahlow, N., Hahnel, C., Kroehne, U., Artelt, C., Goldhammer, F. & Schoor, C. (2020). More than (single) text comprehension? - On university students` understanding of multiple documents. Frontiers in Psychology, 11, No. 562450.

Robitzsch, A., Lüdtke, O., Goldhammer, F., Kroehne, U. & Köller, O. (2020). Reanalysis of the German PISA data: A comparison of different approaches for trend estimation with a particular emphasis on mode effects. Frontiers in Psychology, 11, No. 884.

Robitzsch, A., Lüdtke, O., Schwippert, K., Goldhammer, F., Kroehne, U. & Köller, O. (2020). Leistungsveränderungen in TIMSS zwischen 2015 und 2019: Die Rolle des Testmediums und des methodischen Vorgehens bei der Trendschätzung. In K. Schwippert, D. Kasper, O. Köller, N. McElvany, C. Selter, M. Steffensky & H. Wendt (Hrsg.), TIMSS 2019. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich (S. 169-186). Münster: Waxmann.

Schoor, C., Hahnel, C., Mahlow, N., Klagges, J., Kroehne, U., Goldhammer, F. & Artelt, C. (2020). Multiple document comprehension of university students.Test development and relations to person and process characteristics. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, H. Anand Pant, M. Toepper & C. Lautenbach (Eds.), Student learning in German higher education. Innovative measurement approaches and research results (pp. 221-240). Wiesbaden: Springer VS.

Schoor, C., Hahnel, C., Artelt, C., Reimann, D., Kröhne, U. & Goldhammer, F. (2020). Entwicklung und Skalierung eines Tests zur Erfassung des Verständnisses multipler Dokumente von Studierenden. Diagnostica, 66(2), 123-135.

Zehner, F., Kroehne, U., Hahnel, C. & Goldhammer, F. (2020). PISA reading: Mode effects unveiled in short text responses. Psychological Test and Assessment Modeling, 62(1), 85-105.

Buerger, S., Kroehne, U., Koehler, C. & Goldhammer, F. (2019). What makes the difference? The impact of item properties on mode effects in reading assessments. Studies in Educational Evaluation, 62, 1-9.

Engelhardt, L. & Goldhammer, F. (2019). Validating test score interpretations using time information. Frontiers in Psychology, 10, No. 1131.

Goldhammer, F., Harrison, S., Bürger, S., Kroehne, U., Lüdtke, O., Robitzsch, A., Köller, O., Heine, J.-H. & Mang, J. (2019). Vertiefende Analysen zur Umstellung des Modus von Papier auf Computer. In K. Reiss, M. Weis, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2018. Grundbildung im internationalen Vergleich (S. 163-186). Münster: Waxmann.

Hahnel, C., Kroehne, U., Goldhammer, F., Schoor, C., Mahlow, N. & Artelt, C. (2019). Validating process variables of sourcing in an assessment of multiple document comprehension. British Journal of Educational Psychology, 89(3), 524-537.

Hahnel, C., Schoor, C., Kroehne, U., Goldhammer, F., Mahlow, N. & Artelt, C. (2019). The role of cognitive load in university students' comprehension of multiple documents. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 33(2), 105-118.

Kroehne, U., Buerger, S., Hahnel, C. & Goldhammer, F. (2019). Construct equivalence of PISA reading comprehension measured with paper-based and computer-based assessments. Journal of Educational Measurement, 38(3), 97-111.

Kroehne, U., Gnambs, T. & Goldhammer, F. (2019). Disentangling setting and mode effects for online competence assessment. In H.-P. Blossfeld & H.-G. Roßbach (Eds.), Education as a lifelong process. The German National Educational Panel Study (NEPS) (pp. 171-193). Wiesbaden: Springer VS.

Schoor, C., Hahnel, C., Artelt, C., Reimann, D., Kröhne, U. & Goldhammer, F. (2019). MDC-Test - Multiple Document Comprehension Test. (PSYNDEX Tests Info).

Hahnel, C., Goldhammer, F., Kröhne, U. & Naumann, J. (2018). The role of reading skills in the evaluation of online information gathered from search engine environments. Computers in Human Behavior, 78, 223-234.

Engelhardt, L., Goldhammer, F., Naumann, J. & Frey, A. (2017). Experimental validation strategies for heterogeneous computer-based assessment items. Computers in Human Behavior, 76, 683-692.

Goldhammer, F., Naumann, J., Rölke, H., Stelter, A. & Tóth, K. (2017). Relating product data to process data from computer-based competency assessment. In D. Leutner, J. Fleischer, J. Grünkorn & E. Klieme (Eds.), Competence assessment in education. Research, models and instruments (pp. 407-425). Cham: Springer International Publishing.

Goldhammer, F., Steinwascher, M. A., Kroehne, U. & Naumann, J. (2017). Modelling individual response time effects between and within experimental speed conditions: A GLMM approach for speeded tests. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 70(2), 238-256.

Hahnel, C., Goldhammer, F., Kröhne, U. & Naumann, J. (2017). Reading digital text involves working memory updating based on task characteristics and reader behavior. Learning and Individual Differences, 59, 149-157.

Naumann, J. & Goldhammer, F. (2017). Time-on-task effects in digital reading are non-linear and moderated by persons' skills and tasks' demands. Learning and Individual Differences, 53, 1-16.

Robitzsch, A., Lüdtke, O., Köller, O., Kröhne, U., Goldhammer, F. & Heine, J.-H. (2017). Herausforderungen bei der Schätzung von Trends in Schulleistungsstudien. Eine Skalierung der deutschen PISA-Daten. Diagnostica, 63(2), 148-165.

Rudolph, J., Niepel, C., Greiff, S., Goldhammer, F. & Kroener, S. (2017). Metacognitive confidence judgments and their link to complex problem solving. Intelligence, 1-8.

Tóth, K., Rölke, H., Goldhammer, F. & Barkow, I. (2017). Educational process mining: New possibilities for understanding students' problem-solving skills. In B. Csapó & J. Funke (Eds.), The nature of problem solving. Using research to inspire 21st century learning (pp. 193-209). Paris: OECD Publishing.

Buerger, S., Kroehne, U. & Goldhammer, F. (2016). The transition to computer-based testing in large-scale assessments: Investigating (partial) measurement invariance between modes. Psychological Test and Assessment Modeling, 58(4), 597-616.

Hahnel, C., Goldhammer, F., Naumann, J. & Kröhne, U. (2016). Effects of linear reading, basic computer skills, evaluating online information, and navigation on reading digital text. Computers in Human Behavior, 55, 486-500.

Zehner, F., Sälzer, C. & Goldhammer, F. (2016). Automatic coding of short text responses via clustering in educational assessment. Educational and Psychological Measurement, 76(2), 280-303.

Zylka, J., Christoph, G., Kroehne, U., Hartig, J. & Goldhammer, F. (2015). Moving beyond cognitive elements of ICT literacy: First evidence on the structure of ICT engagement. Computers in Human Behavior, 53, 149-160.

Bos, W., Eickelmann, B., Gerick, J., Goldhammer, F., Schaumburg, H., Schwippert, K., Senkbeil, M., Schulz-Zander, R. & Wendt, H. (Hrsg.). (2014). ICILS 2013. Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinen und Schülern in der 8. Jahrgangsstufe im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann.

Bos, W., Eickelmann, B., Gerick, J., Goldhammer, F., Schwippert, K., Schaumburg, H. & Senkbeil, M. (2014). ICILS 2013 - Eine international vergleichende Schulleistungsstudie der IEA. In W. Bos, B. Eickelmann, J. Gerick, F. Goldhammer, H. Schaumburg, K. Schwippert, M. Senkbeil, R. Schulz-Zander & H. Wendt (Hrsg.), ICILS 2013. Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinen und Schülern in der 8. Jahrgangsstufe im internationalen Vergleich (S. 33-41). Münster: Waxmann.

Goldhammer, F. & Kroehne, U. (2014). Controlling Individuals' Time Spent on Task in Speeded Performance Measures Experimental Time Limits, Posterior Time Limits, and Response Time Modeling. Applied Psychological Measurement, 38(4), 255-267.

Goldhammer, F., Kröhne, U., Keßel, Y., Senkbeil, M. & Ihme, J. M. (2014). Diagnostik von ICT-Literacy. Multiple-Choice- vs. simulationsbasierte Aufgaben. Diagnostica, 60(1), 10-21.

Goldhammer, F., Naumann, J., Stelter, A., Klieme, E., Toth, K. & Roelke, H. (2014). The Time on Task Effect in Reading and Problem Solving Is Moderated by Task Difficulty and Skill: Insights From a Computer-Based Large-Scale Assessment. Journal of Educational Psychology, 106(3), 608-626.

Kroehne, U., Goldhammer, F. & Partchev, I. (2014). Constrained multidimensional adaptive testing without intermixing items from different dimensions. Psychological Test and Assessment Modeling, 56(4), 348-367.

Naumann, J., Goldhammer, F., Rölke, H. & Stelter, A. (2014). Erfolgreiches Problemlösen in technologiebasierten Umgebungen: Wechselwirkungen zwischen Interaktionsschritten und Aufgabenanforderungen. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28(4), 193-203.

Senkbeil, M., Goldhammer, F., Bos, W., Eickelmann, B., Schwippert, K. & Gerick, J. (2014). Das Konstrukt der Computer- und informationsbezogenen Kompetenzen in ICILS 2013. In W. Bos, B. Eickelmann, J. Gerick, F. Goldhammer, H. Schaumburg, K. Schwippert, M. Senkbeil, R. Schulz-Zander & H. Wendt (Hrsg.), ICILS 2013. Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinen und Schülern in der 8. Jahrgangsstufe im internationalen Vergleich (S. 83-112). Münster: Waxmann.

Goldhammer, F., Naumann, J. & Keßel, Y. (2013). Assessing individual differences in basic computer skills. Psychometric characteristics of an interactive performance measure. European Journal of Psychological Assessment, 29(4), 263-275.

Goldhammer, F. & Theofilou, P. (2013). Self-reported functional status. An important predictor of mental health outcomes among chronic dialysis patients. European Journal of Psychological Assessment, 29(4), 276-282.

Greiff, S., Holt, D. V., Wüstenberg, S., Goldhammer, F. & Funke, J. (2013). Computer-based assessment of Complex Problem Solving: Concept, implementation, and application. Educational Technology and Research Development, 61, 407-421.

Goldhammer, F. & Hartig, J. (2012). Interpretation von Testresultaten und Testeichung. In H. Moosbrugger & A. Kelava (Eds.), Testtheorie und Fragebogenkonstruktion (pp. 165-192). Berlin: Springer.

Ren, X., Goldhammer, F., Moosbrugger, H. & Schweizer, K. (2012). How does attention relate to the ability-specific and position-specific components of reasoning measured by APM? Learning and Individual Differences, 22(1), 1-7.

Goldhammer, F. & Klein Entink, R. H. (2011). Speed of reasoning and its relation to reasoning ability. Intelligence, 39, 108-119.

Upsing, B., Gissler, G., Goldhammer, F., Rölke, H. & Ferrari, A. (2011). Localisation in international large-scale assessments of competencies: Challenges and solutions. Localisation Focus - The International Journal of Localisation, 10(1), 44-57.

Goldhammer, F., Rauch, W. A., Schweizer, K. & Moosbrugger, H. (2010). Differential effects of intelligence, perceptual speed and age on growth in attentional speed and accuracy. Intelligence, 38(1), 83-92.

Hartig, J. & Goldhammer, F. (2010). Modelle der Item-Response-Theorie. In S. Maschke & L. Stecher (Hrsg.), Methoden der empirischen erziehungswissenschaftlichen Forschung. Enzyklopädie Erziehungswissenschaft Online (EEO)

Höhler, J., Hartig, J. & Goldhammer, F. (2010). Modeling the multidimensional structure of students' foreign language competence within and between classrooms. Psychological Test and Assessment Modeling, 52(3), 323-340.

Goldhammer, F., Moosbrugger, H. & Krawietz, S. A. (2009). FACT-2 - The Frankfurt Adaptive Concentration Test. Convergent validity with self-reported cognitive failures. European Journal of Psychological Assessment, 25(2), 73-82.

Goldhammer, F., Moosbrugger, H. & Schweizer, K. (2007). On the separability of cognitive abilities related to Posner's attention components and their contributions to conceptually distinct attention abilities related to working memory, action theory, and psychometric assessment. European Psychologist, 12(2), 103-118.

Moosbrugger, H. & Goldhammer, F. (2007). FAKT-II - Frankfurter Adaptiver Konzentrationsleistungs-Test II. PSYNDEX Tests Review.

Schweizer, K., Goldhammer, F., Rauch, W. & Moosbrugger, H. (2007). On the validity of Raven's matrices test: Does spatial ability contribute to performance? Personality and Individual Differences, 43(8), 1998-2010.

Goldhammer, F. (2006). Strukturelle Analyse von Aufmerksamkeitskomponenten. Entwicklung eines integrativen Aufmerksamkeitsmodells. Dissertation, Universität, Fachbereich Psychologie und Sportwissenschaften, Frankfurt a. M.

Goldhammer, F. & Moosbrugger, H. (2006). Aufmerksamkeit. In K. Schweizer (Hrsg.), Leistung und Leistungsdiagnostik (S. 16-33). Berlin: Springer.

Moosbrugger, H. & Goldhammer, F. (2006). Aufmerksamkeits- und Konzentrationsdiagnostik. In K. Schweizer (Hrsg.), Leistung und Leistungsdiagnostik (S. 83-102). Berlin: Springer.

Moosbrugger, H., Goldhammer, F. & Schweizer, K. (2006). Latent factors underlying individual differences in attention measures. Perceptual and executive attention. European Journal of Psychological Assessment, 22(3), 177-188.

Schweizer, K., Moosbrugger, H. & Goldhammer, F. (2005). The structure of the relationship between attention and intelligence. Intelligence, 33(6), 589-611.

Moczek, N., Rambow, R. & Goldhammer, F. (2003). Die "Grüne Mitte" - Partizipative Planung eines Landschaftsschutzgebietes in der Zwischenstadt. Umweltpsychologie, 7(1), 38-53.

Schophaus, M., Kruse, S., Cervinka, R., Neudorfer, E., Moczek, N., Rambow, R., Goldhammer, F., Selle, K., Strubelt, W., Breuer, B. & Vesper, M. (2003). Themenschwerpunkt: Öffentliche Räume. (Mit 7 Einzelbeiträgen). Umweltpsychologie, 7(1), 6-94.



weiterführende Informationen

Weitere Informationen

Möchten Sie auch in die Datenbank aufgenommen werden, haben Sie Änderungswünsche an Ihrem vorhandenen Profil oder möchten Sie Literatur zur Aufnahme in PSYNDEX nachmelden, nehmen Sie bitte Kontakt zu uns auf.

Katja Trillitzsch
Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID)
Universitätsring 15,
54296 Trier
Folgen Sie uns auf Twitter

Kontakt und Funktionen

URL der Seite: https://psychauthors.de/psychauthors/index.php?wahl=forschung&uwahl=psychauthors&uuwahl=p07099FG_pub