Navigation

Service-Menü

Hauptmenü



Bereichsmenü

Autoren mit:

WGL Logo

PsychAuthors

Literaturliste von Prof. Dr. Martin J. Tomasik

letzte Aktualisierung: 22.01.2024

Bez, S., Tomasik, M. J. & Merk, S. (2023). Data-based decision making in einer digitalen Welt: Data Literacy von Lehrpersonen als notwendige Voraussetzung. In K. Scheiter & I. Gogolin (Hrsg.), Bildung für eine digitale Zukunft (S. 339-362). Wiesbaden: Springer VS.

Debelak, R., Appelbaum, S., Debeer, D. & Tomasik, M. J. (2023). Detecting differential item functioning in 2PL multistage assessments. Psych, 5(2), 461-477.

Driver, C. C. & Tomasik, M. J. (2023). Formalizing developmental phenomena as continuous-time systems: Relations between mathematics and language development. Child Development, 1-18.

AuBuchon, A. M., Elliott, E. M., Morey, C. C., Jarrold, C., Cowan, N., Adams, E. J., Attwood, M., Bayram, B., Blakstvedt, T. Y., Büttner, G., Castelain, T., Cave, S., Crepaldi, D., Fredriksen, E., Glass, B. A., Guitard, D., Hoehl, S., Hosch, A., Jeanneret, S., Joseph, T. N., Koch, C., Lelonkiewicz, J. R., Meissner, G., Mendenhall, W., Moreau, D., Ostermann, T., Özdogru, A. A., Padovani, F., Poloczek, S., Röer, J. P., Schonberg, C., Tamnes, C. K., Tomasik, M. J., Valentini, B., Vergauwe, E., Vlach, H. & Voracek, M. (2022). Lexical access speed and the development of phonological recoding during immediate serial recall. Journal of Cognition and Development, 1-19.

Vogel, F., Vahle, N. M.M., Gertheiss, J. & Tomasik, M. J.J. (2022). Supervised learning for analysing movement patterns in a virtual reality experiment. Royal Society Open Science, 9(4), No. 211594.

Elliott, E. M., Morey, C. C., AuBuchon, A. M., Cowan, N., Jarrold, C., Adams, E. J., Attwood, M., Bayram, Bü^D, s., Beeler-Duden, S., Blakstvedt, T. Y., Büttner, G., Castelain, T., Cave, S., Crepaldi, D., Fredriksen, E., Glass, B. A., Graves, A. J., Guitard, D., Hoehl, S., Hosch, A., Jeanneret, S., Joseph, T. N., Koch, C., Lelonkiewicz, J. R., Lupyan, G., McDonald, A., Meissner, G., Mendenhall, W., Moreau, D., Ostermann, T., Özdo^D&gru, A. A., Padovani, F., Poloczek, S., Röer, J. P., Schonberg, C. C., Tamnes, C. K., Tomasik, M. J., Valentini, B., Vergauwe, E., Vlach, H. A. & Voracek, M. (2021). Multilab direct replication of Flavell, Beach, and Chinsky (1966): Spontaneous verbal rehearsal in a memory task as a function of age. Advances in Methods and Practices in Psychological Science (AMPPS), 4(2), 1-20.

Freund, A. M. & Tomasik, M. J. (2021). Managing conflicting goals through prioritization? The role of age and relative goal importance. PLoS ONE, 16(2), No. e0247047.

Tomasik, M. J., Helbling, L. A. & Moser, U. (2021). Wirkungen frühkindlicher Bildung, Betreuung und Erziehung auf Lernverläufe in Mathematik und Deutsch während der Pflichtschulzeit. Zeitschrift für Pädagogik, 67(5), 740-759.

Vahle, N. & Tomasik, M. J. (2021). The embodiment of an older avatar in a virtual reality setting impacts the social motivation of young adults. Experimental Aging Research, 1-13.

Tomasik, M. J., Helbling, L. A. & Moser, U. (2020). Educational gains of in-person vs. distance learning in primary and secondary schools: A natural experiment during the COVID-19 pandemic school closures in Switzerland. International Journal of Psychology, 1-10.

Tomasik, M. J., Lindner, N., Weiland, M., Schmidt, M., Moser, U. & Kieslich, M. (2020). Landesweite Normierung des Hessischen Kindersprachscreenings. Diagnostica, 66(3), 178-189.

Helbling, L. A., Tomasik, M. J. & Moser, U. (2019). Long-term trajectories of academic performance in the context of social disparities: Longitudinal findings from Switzerland. Journal of Educational Psychology, 111(7), 1284-1299.

Maussner, N., Tomasik, M. J., Schuster, R. & Ostermann, T. (2019). On the preference for linear regression models in children: Results of a field study in elementary school children. Journal of Experimental Child Psychology, 178, 30-40.

Tomasik, M. J. & Moser, U. (2019). Den digitalen Wandel in der Pädagogischen Psychologie gestalten . Kommentar zu Richter, T. et al. (2019). Positionspapier zur Lage der Pädagogischen Psychologie in Forschung und Lehre. Psychologische Rundschau, 70(2), 133-134.

Tomasik, M. J., Napolitano, C. M. & Moser, U. (2019). Trajectories of academic performance across compulsory schooling and thriving in young adulthood. Child Development, 90(6), e745-e762.

Tomasik, M. & Moser, U. (2019). Mischverteilung der Verlaufsmuster von Schulleistungen über die obligatorische Schulzeit. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22(4), 811-849.

Moser, U., Bayer, N. & Tomasik, M. J. (2018). Language skill transfer effects: Moving from heritage language to school language in kindergarten. In R. Berthele & A. Lambelet (Eds.), Heritage and school language literacy development in migrant children. Interdependence or independence? (pp. 119-140). Bristol, UK: Multilingual Matters.

Nidegger, C., Verner, M., Tomasik, M., Erzinger, A. B., Hauser, M., Brühwiler, C., Crotta, F., Fenaroli, S., Salvisberg, M. & Roos, E. (2018). PISA 2015: Schülerinnen und Schüler der Schweiz im internationalen Vergleich. Bern, Genf: SBFI/EDK und Konsortium PISA.ch.

Tomasik, M. J., Berger, S. & Moser, U. (2018). On the development of a computer-based tool for formative student assessment: Epistemological, methodological, and practical issues. Frontiers in Psychology, 9, No. 2245.

Tomasik, M. J. & Silbereisen, R. K. (2018). Engagement with and disengagement from demands of social change. In I. Schoon & R. K. Silbereisen (Eds.), Pathways to adulthood. Educational opportunities, motivation and attainment in times of social change (pp. 222-239). London: IOE Press.

Moser, U., Oostlander, J. & Tomasik, M. J. (2017). Soziale Ungleichheiten im Leistungszuwachs und bei Bildungsübergängen. In M. Neuenschwander & C. Nägele (Hrsg.), Bildungsverläufe von der Einschulung bis in den ersten Arbeitsmarkt. Theoretische Ansätze, empirische Befunde und Beispiele (S. 59-77). Wiesbaden: Springer VS.

Tomasik, M. J., Knecht, M. & Freund, A. M. (2017). Some evidence for the usefulness of an optimal foraging theory perspective on goal conflict and goal facilitation. Journal of Personality and Social Psychology, 113(6), 962-980.

Lechner, C. M., Tomasik, M. J. & Silbereisen, R. K. (2016). Preparing for uncertain careers: How youth deal with growing occupational uncertainties before the education-to-work transition. Journal of Vocational Behavior, 95, 90-101.

Tomasik, M. J. (2016). Orchestrating multiple goals across adulthood: From solo to tutti. Research in Human Development, 13(4), 273-279.

Tomasik, M. J. & Silbereisen, R. K. (2016). Demands of social change across multiple domains of life and across time at the advent of the global financial crisis. Research in Human Development, 13(4), 312-327.

Weichold, K., Tomasik, M. J., Silbereisen, R. K. & Spaeth, M. (2016). The effectiveness of the life skills program IPSY for the prevention of adolescent tobacco use: The mediating role of yielding to peer pressure. Journal of Early Adolescence, 36(7), 881-908.

Lechner, C. M., Silbereisen, R. K., Tomasik, M. J. & Wasilewski, J. (2015). Getting going and letting go: Religiosity fosters opportunity-congruent coping with work-related uncertainties. International Journal of Psychology, 50(3), 205-214.

Silbereisen, R. K. & Tomasik, M. J. (2015). Social and economic change: Psychological challenges for individuals. In J. D. Wright (Ed.), International encyclopedia of the social & behavioral sciences (pp. 147-155). Oxford: Elsevier.

Tomasik, M. J. & Freund, A. M. (2015). You cannot spend the same dollar twice: A series of studies on resolving goal conflicts. The European Health Psychologist, 17(2), 85-88.

Lechner, C. M., Tomasik, M. J., Silbereisen, R. K. & Wasilewski, J. (2014). Religiosity reduces family-related uncertainties but exacerbates their association with distress. International Journal for the Psychology of Religion, 24(3), 185-200.

Tomasik, M. J. & Silbereisen, R. K. (2014). Political context and social change. In A. C. Michalos (Ed.), Encyclopedia of quality of life and well-being research (pp. 4868-4874). Dodrecht, Netherlands: Springer.

Tomasik, M. J. & Silbereisen, R. K. (2014). Negotiating the demands of active ageing: longitudinal findings from Germany. Ageing and Society, 34(5), 790-819.

Lechner, C. M., Tomasik, M. J., Silbereisen, R. K. & Wasilewski, J. (2013). Exploring the stress-guffering effects of religiousness in relation to social and economic change: Evidence from Poland. Psychology of Religion and Spirituality, 5(3), 145-156.

Tomasik, M. J., Silbereisen, R. R., Lechner, C. M. & Wasilewski, J. (2013). Negotiating demands of social change in young and middle-aged adults from Poland. International Journal of Stress Management, 20(3), 222-253.

Silbereisen, R. K., Tomasik, M. J. & Reitzle, M. (2012). Sozialer Wandel und subjektives Wohlbefinden: Die Rolle von Anforderungen, Bewältigung, Ressourcen und Kontexten. In H. Best & E. Holtmann (Hrsg.), Aufbruch der entsicherten Gesellschaft. Deutschland nach der Wiedervereinigung (S. 305-327). Frankfurt a. M.: Campus.

Tomasik, M. J., Pavlova, M. K., Lechner, C. M., Blumenthal, A. & Körner, A. (2012). Changing contexts of youth development: An overview of recent social trends and a theoretical model. New Directions of Youth Development, 135, 27-38.

Tomasik, M. J. & Salmela-Aro, K. (2012). Knowing when to let go at the entrance to university: Beneficial effects of compensaty secondary control after failure. Motivation and Emotion, 36, 170-179.

Tomasik, M. J. & Silbereisen, R. K. (2012). Social change and adolescent developmental tasks: The case of post-communist Europe. Child Development Perspectives, 6, 326-334.

Tomasik, M. J. & Silbereisen, R. K. (2012). Beneficial effects of disengagement from futile struggles with occupational planning: A contextualist-motivational approach. Developmental Psychology, 48(6), 1785-1796.

Silbereisen, R. K. & Tomasik, M. J. (2011). Mapping demands of social change (LLAKES Research Paper No. 21). London: Institute of Education.

Silbereisen, R. K. & Tomasik, M. J. (2011). Psychosocial functioning in the context of social, economic, and political change. In X. Chen & K. H. Rubin (Eds.), Socioemotional development in cultural context (pp. 305-331). New York: Guilford Press.

Tomasik, M. J. & Silbereisen, R. K. (2011). Globalization and adolescence. In B.B. Brown & M. Prinstein (Eds.), Encyclopedia of adolescence (Vol. 2) (pp. 109-118). San Diego, CA: Academic Press.

Schindler, I. & Tomasik, M. J. (2010). Life choices well made: How selective control strategies relate to career and partner decision processes. Motivation and Emotion, 34(2), 168-183.

Silbereisen, R. K. & Tomasik, M. J. (2010). Development as action in changing contexts: Perspectives from six countries. Historical Social Research, 35, 57-75.

Silbereisen, R. K. & Tomasik, M. J. (2010). Human behaviour in response to social change: A guide to the special section. European Psychologist, 15, 243-245.

Silbereisen, R. K., Pinquart, M. & Tomasik, M. J. (2010). Demands of social change and psychosocial adjustment: Results from the Jena study. In R. K. Silbereisen & X. Chen (Eds.), Social change and human development. Concept and results (pp. 125-147). Los Angeles: Sage.

Tomasik, M. J., Silbereisen, R. K. & Pinquart, M. (2010). Individuals negotiating demands of social and economic change: A control theoretical approach. European Psychologist, 15, 246-259.

Tomasik, M. J., Silbereisen, R. K. & Heckhausen, J. (2010). Is it adaptive to disengage from demands of social change? Adjustment to developmental barriers in opportunity-deprived regions. Motivation and Emotion, 34(4), 384-398.

Wurm, S., Tomasik, M. J. & Tesch-Römer, C. (2010). On the importance of a positive view on ageing for physical exercise among middle-aged and older adults: Cross-sectional and longitudinal findings. Psychology and Health, 25(1), 25-42.

Silbereisen, R. K. & Tomasik, M. J. (2009). The political and economic changes in Germany as a laboratory for lifespan psychology - The CADS in Jena. ISSBD Bulletin, 55, 24-27.

Tomasik, M. J. & Silbereisen, R. K. (2009). Demands of social change as a function of the political context, institutional filters, and psychosocial resources. Social Indicators Research, 94, 13-28.

Tomasik, M. J., Hardy, S., Haase, C. M. & Heckhausen, J. (2009). Adaptive adjustment of vocational aspirations among German youths during the transition from school to work. Journal of Vocational Behavior, 74(1), 38-46.

Haase, C. M., Tomasik, M. J. & Silbereisen, R. K. (2008). Premature behavioral autonomy. Correlates in late adolescence and young adulthood. European Psychologist, 13(4), 255-266.

Silbereisen, R. K. & Tomasik, M. J. (2008). Berlin - Warsaw - Jena: A journey with Glen H. Elder through sites of social change. Research in Human Development, 5, 244-258.

Silbereisen, R. K., Tomasik, M. J. & Grümer, S. (2008). Soziodemografische und psychologische Korrelate des bürgerschaftlichen Engagements Anfang 2000 in Deutschland. In R. K. Silbereisen & M. Pinquart (Hrsg.), Individuum und sozialer Wandel. Eine Studie zu Anforderungen, psychosozialen Ressourcen und individueller Bewältigung (S. 197-227). Weinheim: Juventa.

Tesch-Römer, C., Motel-Klingebiel, A. & Tomasik, M. J. (2008). Gender differences in subjective well-being: Comparing societies with respect to gender equality. Social Indicators Research, 85, 329-349.

Tomasik, M. J. (2008). Developmental barriers and the benefits of disengagement. Dissertation, Universität, Fakultät für Sozial- und Verhaltenswissenschaften, Jena.

Tomasik, M. J. & Pinquart, M. (2008). Adaptiver Umgang mit Anforderungen des sozialen Wandels. In R. K. Silbereisen & M. Pinquart (Hrsg.), Individuum und sozialer Wandel. Eine Studie zu Anforderungen, psychosozialen Ressourcen und individueller Bewältigung (S. 99-125). Weinheim: Juventa.

Tomasik, M. J. & Silbereisen, R. K. (2008). Anforderungen des sozialen Wandels: Verteilung, Kumulation und psychosoziale Effekte. In R. K. Silbereisen & M. Pinquart (Hrsg.), Individuum und sozialer Wandel. Eine Studie zu Anforderungen, psychosozialen Ressourcen und individueller Bewältigung (S. 55-98). Weinheim: Juventa.

Wurm, S., Tomasik, M. J. & Tesch-Römer, C. (2008). Serious health events and their impact on changes in subjective health: The role of age and a positive view on aging. European Journal of Ageing, 5, 117-127.

Wurm, S., Tesch-Römer, C. & Tomasik, M. J. (2007). Longitudinal findings on aging-related cognitions, control beliefs, and health in later life. Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 62(3), P156-P164.

Silbereisen, R. K., Pinquart, M., Reitzle, M., Tomasik, M. J., Fabel, K. & Grümer, S. (2006). Psychosocial resources and coping with social change. Jena: Universität, Sonderforschungsbereich 580 Gesellschaftliche Entwicklungen nach dem Systemumbruch. Diskontinuität, Tradition und Strukturbildung.

Tomasik, M. J. & Heckhausen, J. (2006). Sozialprestige von Ausbildungsberufen aus der Sicht von Realschüler/-innen. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 37(4), 259-273.

Lüdtke, O., Tomasik, M. J. & Lang, F. R. (2003). Teilnahmewahrscheinlichkeit und Stichprobenselektivität in altersvergleichenden Erhebungen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 35(3), 171-180.

Heckhausen, J. & Tomasik, M. J. (2002). Get an apprenticeship before school is out: How German adolescents adjust vocational aspirations when getting close to a developmental deadline. Journal of Vocational Behavior, 60, 199-219.



weiterführende Informationen

Weitere Informationen

Möchten Sie auch in die Datenbank aufgenommen werden, haben Sie Änderungswünsche an Ihrem vorhandenen Profil oder möchten Sie Literatur zur Aufnahme in PSYNDEX nachmelden, nehmen Sie bitte Kontakt zu uns auf.

Katja Trillitzsch
Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID)
Universitätsring 15,
54296 Trier
Folgen Sie uns auf Twitter

Kontakt und Funktionen

URL der Seite: https://psychauthors.de/psychauthors/index.php?wahl=forschung&uwahl=psychauthors&uuwahl=p07041MT_pub