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Literaturliste von Prof. Dr. Matthias Spörrle

letzte Aktualisierung: 28.08.2019

Mölders, S., Brosi, P., Bekk, M., Spörrle, M. & Welpe, I. M. (2018). Support for quotas for women in leadership: The influence of gender stereotypes. Human Resource Management, 57(4), 869-882.

Tang, M., Werner, C., Cao, G., Tumasjan, A., Shen, J., Shi, J. & Spörrle, M. (2018). Creative expression and its evaluation on work-related verbal tasks: A comparison of Chinese and German samples. Journal of Creative Behavior, 52(1), 91-103.

Byza, O. A. U., Schuh, S. C., Dörr, S. L., Spörrle, M. & Maier, G. W. (2017). Are two cynics better than one? Toward understanding effects of leader-follower (in-)congruence in social cynicism. Journal of Organizational Behavior, 38(8), 1246-1259.

Moser, K. & Spörrle, M. (2017). Werbekommunikation. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Kommunikation, Interaktion und soziale Gruppenprozesse (S. 379-405). Göttingen: Hogrefe.

Ritzenhöfer, L., Brosi, P., Spörrle, M. & Welpe, I. M. (2017). Leader pride and gratitude differentially impact follower trust. Journal of Managerial Psychology, 32(6), 445-459.

Schwarzmüller, T., Brosi, P., Spörrle, M. & Welpe, I. M. (2017). It's the base: why displaying anger instead of sadness might increase leaders' perceived power but worsen their leadership outcomes. Journal of Business and Psychology, 32(6), 691-709.

Agthe, M., Strobel, M., Spörrle, M., Pfundmair, M. & Maner, J. K. (2016). On the borders of harmful and helpful beauty biases: The biasing effects of physical attractiveness depend on sex and ethnicity. Evolutionary Psychology, 14(2), 1-14.

Bekk, M., Spörrle, M., Hedjasie, R. & Kerschreiter, R. (2016). Greening the competitive advantage: Antecedents and consequences of green brand equity. Quality & Quantity, 50(4), 1727-1746.

Brosi, P., Spörrle, M., Welpe, I. M. & Heilman, M. E. (2016). Expressing pride: Effects on perceived agency, communality, and stereotype-based gender disparities. Journal of Applied Psychology, 101(9), 1319-1328.

Agthe, M., Spörrle, M., Frey, D. & Maner, J. K. (2014). Looking up versus looking down: Attractiveness-based organizational biases are moderated by social comparison direction. Journal of Applied Social Psychology, 44(1), 40-45.

von Hornstein, E. & Spörrle, M. (2014). Aufwärtsfeedback in Unternehmen: Rahmenbedingungen, Wirkmechanismen und praktische Implementation. In H. Ditton & A. Müller (Hrsg.), Feedback und Rückmeldungen. Theoretische Grundlagen, empirische Befunde, praktische Anwendungsfelder (S. 213-225). Münster: Waxmann.

Werner, C. H., Tang, M., Kruse, J., Spörrle, M. & Kaufman, J. C. (2014). The Chinese version of the revised creativity domain questionnaire (CDQ-R): First evidence for its factorial validity and systematic association with the big five. Journal of Creative Behavior, 48(4), 254-275.

Agthe, M., Spörrle, M., Frey, D., Walper, S. & Maner, J. K. (2013). When romance and rivalry awaken. Attractiveness-based social judgment biases emerge at adolescence. Human Nature, 24(2), 182-195.

Beyer, L., Spörrle, M. & Werth, D. (2013). Eignung und Motivation. In C. Werner & M. Elbe (Hrsg.), Handbuch Organisationsdiagnose (S. 89-104). München: Utz.

Brosi, P., Spörrle, M., Welpe, I. M. & Shaw, J. D. (2013). Evaluations of one's own and others' financial rewards. The role of trait positive affectivity. Journal of Personnel Psychology, 12(3), 105-114.

Hedjasie, R. & Spörrle, M. (2013). Wirtschaftspsychologische Perspektiven auf den kulturellen Kontext wirtschaftlichen Handelns. In M. Landes & E. Steiner (Hrsg.), Psychologie der Wirtschaft (S. 845-862). Berlin: Springer VS.

Hohenberger, C. & Spörrle, M. (2013). Motivation und motivationsnahe Phänomene im Kontext wirtschaftlichen Handelns. In M. Landes & E. Steiner (Hrsg.), Psychologie der Wirtschaft (S. 103-121). Springer VS.

Landes, M., Spörrle, M. & Steiner, E. (2013). Emotionen: Überblick und Darstellung ihrer Relevanz für wirtschaftliche Prozesse. In M. Landes & E. Steiner (Hrsg.), Psychologie der Wirtschaft (S. 71-102). Springer VS.

Spieß, E., Becker, F., Bekk, M., Spörrle, M., Stephan, B., Tully, C. & Werther, S. (2013). Konsumentenpsychologie. Wiesbaden: Oldenbourg Wissenschaftsverlag.

Spörrle, M. (2013). Methoden der Organisationsdiagnostik. In C. Werner & M. Elbe (Hrsg.), Handbuch Organisationsdiagnose (S. 271-284). München: Utz.

Tumasjan, A., Kaschube, J. & Spörrle, M. (2013). Führungsdiagnose. In C. Werner & M. Elbe (Hrsg.), Handbuch Organisationsdiagnose (S. 125-139). München: Utz.

Ringelhan, S., Spörrle, M. & Welpe, I. M. (2012). Arbeit mit und aus Leidenschaft? Erkenntnisse aus der Forschung. OrganisationsEntwicklung, 21(3), 16,32,57.

Welpe, I. M., Spörrle, M., Grichnik, D., Michl, T. & Audretsch, D. B. (2012). Emotions and opportunities: The interplay of opportunity evaluation, fear, joy, and anger as antecedent of entrepreneurial exploitation. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(1), 69-96.

Agthe, M., Herget, P., Spörrle, M. & Felser, G. (2011). Attraktivität ist nicht alles: Die Bedeutsamkeit der Identifikation des Konsumenten mit dem Testimonial im Kontext konsumrelevanten Verhaltens. Wirtschaftspsychologie, 13(1), 129-140.

Agthe, M., Spörrle, M. & Maner, J. K. (2011). Does being attractive always help? Positive and negative effects of attractiveness on social decision making. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(8), 1042-1054.

Spörrle, M. & Tumasjan, A. (2011). Using search engine count estimates as indicators of academic impact: A web-based replication of Haggbloom "et al."'s (2002) study. The Open Psychology Journal, 4, 12-18.

Strobel, M., Tumasjan, A. & Spörrle, M. (2011). Be yourself, believe in yourself, and be happy: Self-efficacy as a mediator between personality factors and subjective well-being. Scandinavian Journal of Psychology, 52(1), 43-48.

von Hornstein, E., Steiner, E. & Spörrle, M. (2011). Sag mir, wie soll ich sie führen? Professionelle Begleitung von Führungskräften. Wirtschaftspsychologie aktuell, 18(1), 46-49.

von Schumann, K. & Spörrle, M. (2011). Mit dem Coachee auf Weltreise: Professionelle Begleitung von Führungskräften. Wirtschaftspsychologie aktuell, 18(3), 53-55.

Agthe, M. & Spörrle, M. (2010). Was die Entscheidung verfälscht. Personalmagazin, 12(11), 16-18.

Agthe, M., Spörrle, M. & Maner, J. K. (2010). Don't hate me because I'm beautiful: Anti-attractiveness bias in organizational evaluation and decision making. Journal of Experimental Social Psychology, 46(6), 1151-1154.

Bekk, M. & Spörrle, M. (2010). The influence of perceived personality characteristics on positive attitude towards and suitability of a celebrity as a marketing campaign endorser. The Open Psychology Journal, 3, 54-66.

Michl, T., Welpe, I. M., Spörrle, M. & Picot, A. (2010). Der Einfluss affektiver Zustände auf den strategischen Entscheidungsfindungsprozess. Managementforschung, 20(20), 79-112.

Mielke, A. O. & Spörrle, M. (2010). Mehr als nur Methoden - zum Kompetenzprofil eines erfolgreichen Projektmanagers. Wirtschaftspsychologie aktuell, 17(4), 28-34.

Spörrle, M., Bekk, M. & Felser, G. (2010). Facetten der Kongruenz - Persönlichkeitsbasierte Ähnlichkeit von Marke und Testimonial als Determinanten wahrgenommener Passung und Kaufwahrscheinlichkeit. Marketing ZFP, 32(3), 180-194.

Spörrle, M., Kruse, J., Gschwendtner, C. & Wieland, I. (2010). Wenn der Partner nicht die erste Wahl ist: Zum Zusammenhang zwischen soziometrischer Wahl im Rahmen elterlicher Betreuungsaufgaben und Partnerschaftszufriedenheit. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 9(1), 49-62.

Spörrle, M., Landes, M., Otrebski, D. A. & Schwehm, H. (2010). Zeig uns, wie wir zueinander stehen: Soziometrische Verfahren und assoziierte visuell-skalierende Techniken im berufsbezogenen Anwendungskontext. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 9(1), 175-188.

Spörrle, M. & Stich, J. (2010). Sleeping in safe places: An experimental investigation of human sleeping place preferences from an evolutionary perspective. Evolutionary Psychology, 8(3), 405-419.

Spörrle, M., Strobel, M. & Tumasjan, A. (2010). On the incremental validity of irrational beliefs to predict subjective well-being while controlling for personality factors. Psicothema, 22(4), 543-548.

Welpe, I. M., Michl, T. & Spörrle, M. (2010). Expertenberatung oder Coaching? So finden Sie den richtigen Beratungsansatz für Ihr Projekt. zfo Zeitschrift Führung und Organisation, 79(4), 257-264.

Agthe, M. & Spörrle, M. (2009). On the context sensitivity of the sexual attribution bias: A replication and extension to situations of failure. The Open Psychology Journal, 2, 19-24.

Michl, T., Spörrle, M. & Welpe, I. M. (2009). Ich fühle, also starte ich (nicht)? Die Rolle der Emotionen bei der Gründungsentscheidung. Wirtschaftspsychologie aktuell, 16(4), 49-50.

Spörrle, M., Breugst, N. & Welpe, I. (2009). 'That seems to be promising!' - Predicting opportunity evaluation by means of situational characteristics and individual cognitions. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 1(1), 41-56.

Spörrle, M., Strobel, M. & Stadler, C. (2009). Netzwerkforschung im kulturellen Kontext: Eine kulturvergleichende Analyse des Zusammenhangs zwischen Merkmalen sozialer Netzwerke und Lebenszufriedenheit. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 8(2), 297-319.

Tumasjan, A., Welpe, I. M. & Spörrle, M. (2009). Spatz in der Hand oder Taube auf dem Dach? Wie zeitliches Denken Gründer beeinflusst. Wirtschaftspsychologie aktuell, 16(4), 55-57.

Agthe, M., Spörrle, M. & Försterling, F. (2008). Success attributions and more: Multidimensional extensions of the sexual attribution bias to failure attributions, social emotions, and the desire for social interaction. Personality and Social Psychology Bulletin, 34(12), 1627-1638.

Queri, S. & Spörrle, M. (2008). Wie aussagekräftig sind Kundenbefragungen in der medizinischen Rehabilitation von psychisch Kranken? Die Rehabilitation, 47(6), 350-358.

Spörrle, M. & Försterling, F. (2008). Zum Zusammenhang von Kognition, Emotion und Verhalten: Empirische Überprüfungen der Einschätzungstheorie von Albert Ellis. Verhaltenstherapie und Verhaltensmedizin, 29(2), 122-137.

Spörrle, M., Tumasjan, A., Becker, F. & Moser, K. (2008). "... but the name will never be forgotten" - Eine Bestandsaufnahme der Psychologie des Markennamens. Wirtschaftspsychologie, 10(4), 5-14.

Spörrle, M., Welpe, I. M., Ringenberg, I. & Försterling, F. (2008). Irrationale Kognitionen als Korrelate emotionaler Kompetenzen aus dem Kontext emotionaler Intelligenz und individueller Zufriedenheit am Arbeitsplatz. Zeitschrift für Personalpsychologie, 7(3), 113-128.

Stadler, C. & Spörrle, M. (2008). Das Rollenspiel. Versuch einer Begriffsbestimmung. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 7(2), 165-188.

Strobusch, F., Spörrle, M. & Stadler, C. (2008). Projekt-Atom und Rollenspiel als Arrangement im projektbasierten Organisationskontext. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 7(2), 260-269.

Spörrle, M. & Strobel, M. (2007). Zum Zusammenhang zwischen soziometrischem Status und Aggression: Eine Bestandsaufnahme der aktuellen Forschungslage. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 6(1), 43-66.

Spörrle, M. & Försterling, F. (2007). Which thoughts can kill a boxer? Naive theories about cognitive and emotional antecedents of suicide. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 80(4), 497-512.

Spörrle, M., Gerber-Braun, B. & Försterling, F. (2007). The influence of response lines on response behavior in the context of open-question formats. Swiss Journal of Psychology, 66(2), 103-107.

Spörrle, M., Welpe, I. M. & Försterling, F. (2006). Cognitions as determinants of (mal)adaptive emotions and emotionally intelligent behaviour in an organizational context. Psicothema, 18(Supplement), 165-171.

von Fischern, I., Kraiker, C., Peter, B. & Spörrle, M. (2005). Osteopathie und Hypnose - eine mögliche Kombination in der Schmerztherapie? Hypnose, 89-102.

Spörrle, M. & Rudolph, U. (2000). Was machen Sie beruflich? Evaluative Einstellungen und Wortnormen für Berufsbezeichnungen im Deutschen. Zeitschrift für Experimentelle Psychologie, 47(4), 297-307.

Rudolph, U. & Spörrle, M. (1999). Alter, Attraktivität und Intelligenz von Vornamen: Wortnormen für Vornamen im Deutschen. Zeitschrift für Experimentelle Psychologie, 46(2), 115-128.



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Dr. Gabriel Schui
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