letzte Aktualisierung: 12.08.2024
Höhne, E., Lotz, C., Deiglmayr, A. & Zander, L. (2024). How Do Perceived Instructors' Mindset Beliefs Influence STEM Students' Belonging Uncertainty and Dropout Intentions? An Intersectional Analysis of Students' Gender and Immigrant Background. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 56(1-2), 55-72.
Höhne, E., von Keyserlingk, L., Haase, J., Arum, R. & Zander, L. (2024). Levels and facets of university students' stress during the COVID-19 pandemic: Longitudinal evidence from the first two academic years in Germany and the US. Social and Personality Psychology Compass, 18(3), No. e12935.
Traulsen, S. J. & Zander, L. (2024). Straighten your back, open your arms! Effects of instructor's body postures in educational videos on students' interest and motivation. Learning and Instruction, 93, No. 101959.
Frühauf, M., Hildebrandt, J., Mros, T., Zander, L., McElvany, N. & Hannover, B. (2023). Does an immigrant teacher help immigrant students cope with negative stereotypes? Preservice teachers' and school students' perceptions of teacher bias and motivational support, as well as stereotype threat effects on immigrant students' learning. Social Psychology of Education, 1-41.
Haase, J., Höhne, E., Hannover, B., McElvany, N. & Zander, L. (2023). How do others think about my group? Adolescents' meta-stereotypes about Turkish- and German-origin students' subject-related German and general school competence. Social Psychology of Education, 27(2), 523-542.
König, S., Stang-Rabrig, J., Hannover, B., Zander, L. & McElvany, N. (2023). Stereotype threat in learning situations? An investigation among language minority students. European Journal of Psychology of Education, 38(2), 841-864.
Haase, J. & Zander, L. (2022). Instructors' Stressors, Stress, and Resources During Remote Teaching in the COVID-19 Pandemic. The Role of Gender and Professional Status. In H. Burgsteiner & G. Krammer (Eds.), Impacts of COVID-19 Pandemic's Distance Learning on Students and Teachers in Schools and in Higher Education. International Perspectives (pp. 489-525). Graz: Leykam Buchverlag.
Höhne, E., Fekete, S. P., Schild, J. & Zander, L. (2022). Perceived Stress, Individual Psychological Resources, and Social Resources Among Computer Science Students During the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Education, 7, No. 840216.
Kreutzmann, M., Zander, L. & Hannover, B. (Hrsg.). (2022). Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
Ollrogge, K., Frühauf, M., Mros, T., Böttger, J., Höhne, E., McElvany, N., Zander, L. & Hannover, B. (2022). Can I dismiss the stereotype - As my teacher did? Influence of stereotype activation and an immigrant teacher on student learning. Social Psychology of Education, 25, 745-766.
Zander, L. (2022). Fachlicher Austausch und Freundschaften in sprachlich und ethnisch heterogenen Peergruppen. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Hrsg.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor (S. 120-133). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
Zander, L., Kreutzmann, M. & Hannover, B. (2022). Musisch-kreatives Tanzen im schulischen Kontext und seine Bedeutung für Peerbeziehungen im Klassenverband. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Hrsg.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor (S. 217-229). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
Zander, L., Niemann, T., Haase, J. & Höhne, E. (2022). Entwicklung fachlicher Hilfenetzwerke unter Peers: Eine soziometrische Analyse unter besonderer Berücksichtigung des Geschlechts. PraxisForschungLehrer*innenBildung. Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung., 4(5), 89-118.
Zander, L. & Höhne, E. (2021). Perceived peer exclusion as predictor of student's help-seeking strategies in higher education . Differences by gender and university major. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 53(1-2), 27-41.
Zander, L. & Höhne, E. (2021). Too good to belong: Kompetenzbezogene und soziale Prädiktoren des Zugehörigkeitsgefühls im Lehramtsstudium Sonderpädagogik. In G. Hagenauer & D. Raufelder (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit. Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und LehrerIinnenbildung (S. 237-252). Münster: Waxmann.
Hannover, B., Kreutzmann, M., Haase, J. & Zander, L. (2020). Growing together-effects of a school-based intervention promoting positive self-beliefs and social integration in recently immigrated children. International Journal of Psychology, 1-10.
Hannover, B. & Zander, L. (2020). How personal and social selves influence the development of children and adolescents at school. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 34(2), 65-85.
Henke, T., Zander, L. & Baumert, J. (2020). Academic Peer Networks in Schools with two-way Immersion and Schools with Monolingual Teaching Practice. In N. McElvany, H. G. Holtappels, F. Lauermann, A. Edele & A. Ohle-Peters (Eds.), Against the Odds - (In)Equity in Education and Educational Systems (pp. 165-183). Münster: Waxmann.
Zander, L., Höhne, E., Harms, S., Pfost, M. & Hornsey, M. J. (2020). When grades are high but self-efficacy is low: Unpacking the confidence gap between girls and boys in mathematics. Frontiers in Psychology, 11, No. 552355.
Degner, J., Mangels, J. & Zander, L. (2019). Visualizing gendered representations of male and female teachers using a reverse correlation paradigm. Social Psychology, 50(4), 233-251.
Höhne, E. & Zander, L. (2019). Sources of male and female students' belonging uncertainty in the computer sciences. Frontiers in Psychology, 10, No. 1740.
Zander, L., Chen, I.-C. & Hannover, B. (2019). Who asks whom for help in mathematics? A sociometric analysis of adolescents' help-seeking within and beyond clique boundaries. Learning and Individual Differences, 72, 49-58.
Hannover, B., Gubernath, J., Schultze, M. & Zander, L. (2018). Religiosity, religious fundamentalism, and ambivalent sexism toward girls and women among adolescents and young adults living in Germany. Frontiers in Psychology, 9, No. 2239.
Hannover, B., Wolter, I. & Zander, L. (2018). Entwicklung von Selbst und Identität: Die besondere Bedeutung des Jugendalters. In B. Gniewosz & P. F. Titzmann (Hrsg.), Handbuch Jugend. Psychologische Sichtweisen auf Veränderungen in der Adoleszenz (S. 237-255). Stuttgart: Kohlhammer.
Kreutzmann, M., Zander, L. & Webster, G. D. (2018). Dancing is belonging! How social networks mediate the effect of a dance intervention on students' sense of belonging to their classroom. European Journal of Social Psychology, 48(3), 240-254.
Sander, A., Ohle, A., McElvany, N., Zander, L. & Hannover, B. (2018). Stereotypenbedrohung als Ursache für geringeren Wortschatzzuwachs bei Grundschulkindern mit Migrationshintergrund. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21(1), 177-197.
Zander, L., Brouwer, J., Jansen, E., Crayen, C. & Hannover, B. (2018). Academic self-efficacy, growth mindsets, and university students' integration in academic and social support networks. Learning and Individual Differences, 62, 98-107.
Hannover, B. & Zander, L. (2017). Einflüsse des personalen und des sozialen Selbst auf Motivation, lernrelevantes Verhalten und Bildungserträge. In J. Retelsdorf, F. Zimmermann, A. Südkamp & O. Köller (Hrsg.), Im Blickpunkt pädagogisch-psychologischer Forschung. Selbstbezogene Kognitionen, sprachliche Kompetenzen und Professionalisierung von Lehrkräften. Festschrift für Jens Möller (S. 91-115). Münster: Waxmann.
Zander, L., Kreutzmann, M. & Hannover, B. (2017). Peerbeziehungen im Klassenzimmer. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(3), 353-386.
Zander, L., Trölenberg, L., Kreutzmann, M., Dibow, S. & Hannover, B. (2017). WIRwerden. Ein wissenschaftlich begleitetes Projekt zur Förderung der sozialen Integration geflüchteter Kinder durch Peer-Tandems in der Grundschule. Empirische Pädagogik, 31(4), 351-373.
Zander, L. & Wolter, I. (2016). Deutsch oder Mathe? Wie die Zusammensetzung der Schulklasse und die Bedeutsamkeit des eigenen Geschlechts geschlechtstypische Aspirationen von Jugendlichen bestimmen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 48(2), 59-68.
Dufner, M., Reitz, A. K. & Zander, L. (2015). Antecedents, consequences, and mechanisms: On the longitudinal interplay between academic self-enhancement and psychological adjustment. Journal of Personality, 83(5), 511-522.
Zander, L. (2015). Umgang mit Fehlern in schulischen Peernetzwerken. In M. Gartmeier, H. Gruber, T. Hascher & H. Heid (Hrsg.), Fehler. Ihre Funktionen im Kontext individueller und gesellschaftlicher Entwicklung. Errors. Their functions in context of individual and societal development (S. 163-176). Münster: Waxmann.
Gabriel, U., Lilla, N., Zander, L. & Hannover, B. (2014). How immigrant students' self-views at school relate to different patterns of first and second language use. Social Psychology of Education, 17(4), 617-636.
Hannover, B., Zander, L. & Wolter, I. (2014). Entwicklung, Sozialisation und Lernen. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 139-165). Weinheim: Beltz Psychologie Verlags Union.
Kreutzmann, M., Zander, L. & Hannover, B. (2014). Versuch macht klu(ch)g?! Der Umgang mit Fehlern auf Klassen- und Individualebene. Zusammenhänge mit Selbstwirksamkeit, Anstrengungsbereitschaft und Lernfreude von Schülerinnen und Schülern. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 46(2), 101-113.
Zander, L. & Hannover, B. (2014). The self in educational contexts: How social networks shape self-related cognitions-and vice versa. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17, 225-240.
Zander, L., Kreutzmann, M., West, S. G., Mettke, E. & Hannover, B. (2014). How school-based dancing classes change affective and collaborative networks of adolescents. Psychology of Sport and Exercise, 15(4), 418-428.
Zander, L., Kreutzmann, M. & Wolter, I. (2014). Constructive handling of mistakes in the classroom: The conjoint power of collaborative networks and self-efficacy beliefs. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17, 205-223.
Becker, J., Beermann, U., Zander, L. & Hannover, B. (2013). Sichtstrukturen im Tanzunterricht. In U. Riegel & K. Macha (Hrsg.), Videobasierte Kompetenzforschung in den Fachdidaktiken (S. 217-232). Münster: Waxmann.
Hannover, B., Morf, C., Neuhaus, J., Rau, M., Wolfgramm, C. & Zander-Music, L. (2013). How immigrant adolescents' self-views in school and family context relate to academic success in Germany. Journal of Applied Social Psychology, 43, 175-189.
Zander, L. & Hannover, B. (2013). Die Bedeutung der Identifikation mit der Herkunftskultur und mit der Aufnahmekultur Deutschland für die soziale Integration Jugendlicher mit Migrationshintergrund in ihrer Schulklasse. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 45(3), 142-160.
Wolfgramm, C., Rau, M., Zander-Music, L., Neuhaus, J. & Hannover, B. (2010). Zum Zusammenhang zwischen kollektivem Selbstwert und der Motivation, Deutsch zu lernen: Eine Untersuchung von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund in Deutschland und der Schweiz. In C. Allemann-Ghionda, P. Stanat, K. Göbel & C. Röhner (Hrsg.), Migration, Identität, Sprache und Bildungserfolg. 55. Beiheft der Zeitschrift für Pädagogik (S. 59-77).
Rabinowitz, J. L., Wittig, M. A., von Braun, M., Franke, R. & Zander-Music, L. (2005). Understanding the relationship between egalitarianism and affective bias: Avenues to reducing prejudice among adolescents. Journal of Social Issues, 61, 525-545.
Möchten Sie auch in die Datenbank aufgenommen werden, haben Sie Änderungswünsche an Ihrem vorhandenen Profil oder möchten Sie Literatur zur Aufnahme in PSYNDEX nachmelden, nehmen Sie bitte Kontakt zu uns auf.
Katja TrillitzschURL der Seite: https://psychauthors.de/psychauthors/index.php?wahl=forschung&uwahl=psychauthors&uuwahl=p07046LZ_pub