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Literaturliste von Prof. Dr. Alexander Renkl

letzte Aktualisierung: 08.11.2024

Endres, T., Carpenter, S. & Renkl, A. (2024). Constructive retrieval: Benefits for learning, motivation, and metacognitive monitoring. Learning and Instruction, 94, No. 101974.

Endres, T., Eitel, A., Renninger, K. A., Vössing, C. & Renkl, A. (2024). Why narrative frames matter for instructional videos: A value-evoking narrative frame is essential to foster sustained learning with emotional design videos. Learning and Instruction, 94, No. 101962.

Gräsel, C., Hardy, I., Hertel, S., Kleickmann, T., Moser Opitz, E., Neumann, K., Praetorius, A., Renkl, A. & Wirth, J. (2024). 50 Jahre "Unterrichtswissenschaft - Journal of Teaching and Learning Sciences" - Jubiläumsheft II. Unterrichtswissenschaft, 52(2), 163-165.

Grund, A., Fries, S., Nückles, M., Renkl, A. & Roelle, J. (2024). When is learning "effortful"? Scrutinizing the concept of mental effort in cognitively oriented research from a motivational perspective. Educational Psychology Review, 36(1), No. 11.

Meier, J. M., Hesse, P., Abele, S., Renkl, A. & Glogger-Frey, I. (2024). Video-based modeling examples and comparative self-explanation prompts for teaching a complex problem-solving strategy. Journal of Computer Assisted Learning, 1-19.

Udvardi-Lakos, N., Weirich, M., Asbrand, J. & Renkl, A. (2024). Example-based learning in heuristic domains: can using relevant content knowledge support the effective allocation of intrinsic, extraneous, and germane cognitive load? Frontiers in Psychology, 15, No. 1387095.

Waldeyer, J., Endres, T., Roelle, J., Baars, M. & Renkl, A. (2024). How to Optimize Self-Assessment Accuracy in Cognitive Skill Acquisition When Learning from Worked Examples. Educational Psychology Review, 36, No. 103.

Zeeb, H., Bürgermeister, A., Saalbach, H., Renkl, A. & Glogger-Frey, I. (2024). Effects of a digital support tool on student teachers' knowledge about, assessment of, and feedback on self-regulated learning. Unterrichtswissenschaft, 52(1), 93-115.

Endres, T., Kubik, V., Koslowski, K., Hahne, F. & Renkl, A. (2023). Immediate learning benefits of retrieval tasks. On the role of self-regulated relearning, metacognition, and motivation. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 55(2-3), 49-66.

Martin, M., Farrell, M., Seidel, T., Rieß, W., Könings, K. D., Van Merriënboer, J. J. & Renkl, A. (2023). Knowing what matters: Short introductory texts support pre-service teachers' professional vision of tutoring interactions. Teaching and Teacher Education, 124, No. 104014.

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Renkl, A. (2023). Lernprozesse und deren Förderung theoretisch verstehen: Von kleinen Fortschritten, von gegenwärtig priorisierten, aber nicht ausreichenden Abhilfen und von einem Wunschzettel. Unterrichtswissenschaft, 51(1), 39-62.

Renkl, A. (2023). Verständnisorientierung im Mathematikunterricht: Profitieren davon auch schwächere Schülerinnen und Schüler? In M. Schneider, R. Grabner, H. Saalbach & L. Schalk (Hrsg.), Wie guter Unterricht intelligentes Wissen schafft. Handlungswissen aus der Lehr-Lernforschung. Eine Festschrift für Elsbeth Stern (S. 151-160). Stuttgart: Kohlhammer.

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Udvardi-Lakos, N., Endres, T., Glogger-Frey, I. & Renkl, A. (2023). Engaging in writing to learn - Increasing the motivation during a long-term self-regulated learning training. Frontiers in Education, 7, No. 1067347.

Udvardi-Lakos, N., Weirich, M., Lützenburger, K., Asbrand, J. & Renkl, A. (2023). Combining a direct and indirect training approach for cross-domain competences: The case of the course "pedagogy for psychotherapists". Psychology Learning & Teaching, 22(2), 195-215.

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Meier, J., Spliethoff, L., Hesse, P., Abele, S., Renkl, A. & Glogger-Frey, I. (2022). Promoting car mechatronics apprentices' diagnostic strategy with modeling examples: Development and evaluation of a simulation-based learning environment. Studies in Educational Evaluation, 72, No. 101117.

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Roelle, J., Schweppe, J., Endres, T., Lachner, A., von Aufschnaiter, C., Renkl, A., Eitel, A., Leutner, D., Rummer, R., Scheiter, K. & Vorholzer, A. (2022). Combining retrieval practice and generative learning in educational contexts. Promises and challenges. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 54(4), 142-150.

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