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Literaturliste von Dipl.-Psych. Vera Gertrud Ingrid Hagemann

letzte Aktualisierung: 18.09.2024

Hagemann, V. & Decius, J. (2024). Does feedback type matter? The superiority of process feedback over performance feedback in interdependent teamwork. Learning and Instruction, 93, No. 101949.

Hagemann, V., Rieth, M. & Klasmeier, K. N. (2024). The analysis of collective orientation and process feedback in relation to coordination and performance in interdependently working teams. PLoS ONE, 19(3), No. e0297565.

Heinemann, L., Aust, F., Peifer, C., Holtz, M., Miller, C. & Hagemann, V. (2024). Development and validation of a questionnaire, the REST-Q Fire, to identify teamwork-related resources and stressors in firefighting operations. PLoS ONE, 19(5), No. e0304326.

Ontrup, G., Hagemann, V. & Kluge, A. (2024). HR-Analytics. Eine Einführung in ganzheitliches, datengestütztes Personalmanagement. Göttingen: Hogrefe.

Rieth, M., Onnasch, L. & Hagemann, V. (2024). Adaptable automation for a more human-centered work design? Effects on human perception and behavior. International Journal of Human-Computer Studies, 186, No. 103246.

Aust, F., Heinemann, L., Holtz, M., Hagemann, V. & Peifer, C. (2023). Team flow among firefighters: Associations with collective orientation, teamwork-related stressors, and resources. International Journal of Applied Positive Psychology, 8(2), 339-363.

Hagemann, V. & Heinemann, L. (2023). Führung in Kontexten von Hoch Risiko Organisationen. In J. Felfe & R. van Dick (Hrsg.), Handbuch Mitarbeiterführung. Wirtschaftspsychologisches Praxiswissen für Fach- und Führungskräfte (S. 571-588). Berlin, Heidelberg: Springer.

Hagemann, V., Watermann, L., Klonek, F. & Heinicke, C. (2023). Communication quality affects performance of astronauts and support teams through increased workload: Insights from the AMADEE-20 analog Mars mission. Acta Astronautica, 210, 162-175.

Hagemann, V., Heinemann, L., Peifer, C., Aust, F. & Holtz, M. (2022). Risky decision making due to goal conflicts in firefighting - Debriefing as a countermeasure to enhance safety behavior. Safety, 8(2), No. 21.

Rieth, M. & Hagemann, V. (2022). Automation as an equal team player for humans? A view into the field and implications for research and practice. Applied Ergonomics, 98, No. 103552.

Hagemann, V., Meinecke, J., Schaper, M., Debbing, C., Ruiner, C., Klumpp, M. & Hesenius, M. (2021). Mental stress and strain assessment in digital work . The measurement instrument MESTAT for employees and leaders. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 65, 1-15.

Peifer, C., Hagemann, V., Claus, M., Larra, M. F., Aust, F., Kühn, M., Owczarek, M., Bröde, P., Pacharra, M., Steffens, H., Watzl, C., Wascher, E. & Capellino, S. (2021). Low self-reported stress despite immune-physiological changes in paramedics during rescue operations. EXCLI Journal, 20, 792-811.

Rieth, M. & Hagemann, V. (2021). The impact of telework and closure of educational and childcare facilities on working people during COVID-19. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 65(4), 202-214.

Rieth, M. & Hagemann, V. (2021). Veränderte Kompetenzanforderungen an Mitarbeitende infolge zunehmender Automatisierung - Eine Arbeitsfeldbetrachtung. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie, 52(1), 37-49.

Ontrup, G., Vogel, M., Wolf, O. T., Zahn, P. K., Kluge, A. & Hagemann, V. (2020). Does simulation-based training in medical education need additional stressors? An experimental study. Ergonomics, 63(1), 80-90.

Kluge, A. & Hagemann, V. (2019). Organisations- und Personalentwicklung - Zielorientierte Veränderungen von Organisationen sowie von Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern. In T. Porsch & B. Werdes (Hrsg.), Verwaltungspsychologie. Ein Lehrbuch für Studiengänge der öffentlichen Verwaltung (S. 63-101). Göttingen: Hogrefe.

Kluge, A. & Hagemann, V. (2018). Lernen als Grundlage von Coaching. In S. Greif, H. Möller & W. Scholl (Hrsg.), Handbuch Schlüsselkonzepte im Coaching (S. 335-342). Berlin: Springer.

Kluge, A. & Hagemann, V. (2018). Lernen als Grundlage von Coaching. In S. Greif, H. Möller & W. Scholl (Hrsg.), Handbuch Schlüsselkonzepte im Coaching (S. 8). Berlin, Heidelberg: Springer.

Hagemann, V. (2017). KO - Deutschsprachiges Instrument zur Erfassung der Kollektiven Orientierung (Skala Kollektive Orientierung). (PSYNDEX Tests Abstract).

Hagemann, V. (2017). Development of a German-language questionnaire to measure collective orientation as an individual attitude. Swiss Journal of Psychology, 76(3), 91-105.

Hagemann, V. & Kluge, A. (2017). Complex problem solving in teams: The impact of collective orientation on team process demands. Frontiers in Psychology (Online Journal), 8, No. 1730.

Friedrichs, K., Herzog, C. & Hagemann, V. (2016). Der Einfluss von wahrgenommenen Gestaltungsmerkmalen eines Shopping-Centers auf das Excitement und das Verhalten von BesucherInnen. Wirtschaftspsychologie, 18(4), 53-63.

Hagemann, V. & Holtz, M. (2016). Entwicklung eines web-basierten Fragebogens zur Messung von "Stress im Rettungsdiensteinsatz - SIRE". Wirtschaftspsychologie, 18(1), 78-90.

Kluge, A. & Hagemann, V. (2016). Neue und soziale Medien in der Fertigung und der Personalentwicklung - am Beispiel von Industrie 4.0 und E-Coaching aus Sicht der AO-Psychologie. Wirtschaftspsychologie, 18(1), 5-21.

Hagemann, V. & Kluge, A. (2014). Einflussfaktoren auf den Erfolg von und Methoden der Erfolgsmessung beruflicher Weiterbildung. Wirtschaftspsychologie, 16(2), 81-93.

Kluge, A., Hagemann, V. & Ritzmann, S. (2014). Military Crew Ressource Management - Das Streben nach der bestmöglichen Teamarbeit. In G. Kreim, S. Bruns & B. Völker (Hrsg.), Psychologie für Einsatz und Notfall. Ansätze und Perspektiven der Militärpsychologie (S. 141-152). Bonn: Bernard & Graefe.

Ritzmann, S., Hagemann, V. & Kluge, A. (2014). TEI - Training Evaluations Inventar. (PSYNDEX Tests Abstract).

Hagemann, V., Presting, P. & Kluge, A. (2013). Bis zum nächsten Mal(l) - Der Einfluss umweltpsychologischer Größen auf den Wunsch zu bleiben, die Wiederkommensabsicht und ungeplanten Konsum in Shopping Centern. Psychologie des Alltagshandelns, 6(2), 15-28.

Hagemann, V., Kluge, A. & Ritzmann, S. (2012). Flexibility under complexity work contexts, task profiles and team processes of high responsibility teams. Employee Relations, 34(3), 322-338.

Hagemann, V., Kluge, A. & Ritzmann, S. (2011). High responsibility teams - Eine systematische Analyse von Teamarbeitskontexten für einen effektiven Kompetenzerwerb. Psychologie des Alltagshandelns, 4(1), 22-42.

Ritzmann, S., Kluge, A., Hagemann, V. & Tanner, M. (2011). Integrating safety and Crew Resource Management (CRM). Aspects in the recurrent training of cabin crew members. Aviation Psychology and Applied Human Factors, 1(1), 45-51.

Hagemann, V. (2010). TAKAI - Team-Arbeit-Kontext-Analyse Inventar (Team-Arbeit-Kontext-Analyse-Inventar). (PSYNDEX Tests Abstract).

Schwuchow, K., Pellert, A., Stamov Roßnagel, C., Kluge, A., Hagemann, V., Dietz, S., Ruf, M., Schuhmacher, F., Fuchtmann, E., Wagner-Link, A., Metz, M., Theis, F. & Bosch, T. (2009). Themenschwerpunkt: Weiterbildung. (Mit 9 Einzelbeiträgen). Wirtschaftspsychologie aktuell, 16(3), 21-59.



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Katja Trillitzsch
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