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Literaturliste von Dr. Gundula Ernst

letzte Aktualisierung: 08.05.2024

Ernst, G., Jaeschke, R. & Küffner, R. (2024). Flexibilisierung von Patientenschulungen durch digitale Angebote. PSMR - Psychosoziale und Medizinische Rehabilitation, 37(2), 134-143.

Küffner, R., Jaeschke, R. & Ernst, G. (2024). Kompetenzen zur Durchführung von Onlineschulungen. PSMR - Psychosoziale und Medizinische Rehabilitation, 37(2), 144-152.

Markwart, H., Schmidt, S., Thyen, U., Ernst, G. & Muehlan, H. (2023). Transition competence as an indicator of health outcomes related to transition. Child: Care, Health and Development, 1-8.

Ernst, G., Szczepanski, R., Lange, K., Staab, D., Thyen, U. & Menrath, I. (2022). Two-year follow-up of a transition-specific education program for young people with chronic conditions. Journal of Adolescent Health, 71(3), 344-350.

Lange, K., Ernst, G., Kordonouri, O., Danne, T. & Sassmann, H. (2022). Typ-1-Diabetes im Jugendalter: Verantwortung übernehmen. Der Diabetologe, 18, 1-9.

Schmidt, H., Heidemann, L.-S., Menrath, I., Bomba, F., Thyen, U. & Ernst, G. (2022). Transitionsorientierte Patientenschulung bei Adoleszenten und jungen Erwachsenen mit ADHS. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 50, 1-11.

Stasch, L., Ohlendorf, J., Baumann, U., Ernst, G., Lange, K., Konietzny, C., Pfister, E.-D., Sautmann, K. & Goldschmidt, I. (2022). Parental disease specific knowledge and its impact on health-related quality of life. Children, 9(1), No. 98.

Wiegmann, S., Ernst, M., Ihme, L., Wechsung, K., Kalender, U., Stöckigt, B., Richter-Unruh, A., Vögler, S., Hiort, O., Jürgensen, M., Marshall, L., Menrath, I., Schneidewind, J., Wagner, I., Rohayem, J., Liesenkötter, K.-P., Wabitsch, M., Fuchs, M., Herrmann, G., Lutter, H., Ernst, G., Lehmann, C., Haase, M., Roll, S., Schilling, R., Keil, T. & Neumann, U. (2022). Development and evaluation of a patient education programme for children, adolescents, and young adults with differences of sex development (DSD) and their parents: Study protocol of Empower-DSD. BMC Endocrine Disorders, 22(1), No 166.

Muehlan, H., Markwart, H., Menrath, I., Ernst, G., Thyen, U. & Schmidt, S. (2021). A short form of the Child/Youth Health Care Questionnaire on Satisfaction, Utilization, and Needs in children and adolescents with a chronic condition (CHC-SUN-SF/YHC-SUN-SF). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), No. 12196.

Ohlendorf, J., Stasch, L., Baumann, U., Konietzny, C., Pfister, E.-D., Ernst, G., Lange, K., Sautmann, K. & Goldschmidt, I. (2021). Two sides of a coin: Parental disease-specific training as seen by health care practitioners and parents in pediatric liver transplantation. Children, 8(9), No. 827.

Ernst, G., Klein, L., Kowalewski, K. & Szczepanski, R. (2020). Ich bin auch noch da - Schulung für Geschwister von chronisch kranken oder behinderten Kindern. Klinische Pädiatrie, 232(06), 300-306.

Markwart, H., Bomba, F., Menrath, I., Brenk-Franz, K., Ernst, G., Thyen, U., Hildebrandt, A. & Schmidt, S. (2020). Assessing empowerment as multidimensional outcome of a patient education program for adolescents with chronic conditions: A latent difference score model. PLoS ONE, 15(4), No. e0230659.

Menrath, I., Ernst, G., Lange, K., Eisemann, N., Szczepanski, R., Staab, D., Degner, M. & Thyen, U. (2019). Evaluation of a generic patient education program in children with different chronic conditions. Health Education Research, 34(1), 50-61.

Bomba, F., Markwart, H., Mühlan, H., Menrath, I., Ernst, G., Thyen, U. & Schmidt, S. (2018). Adaptation and validation of the German Patient Activation Measure for adolescents with chronic conditions in transitional care: PAM (R) 13 for adolescents. Research in Nursing & Health, 41(1), 78-87.

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Menrath, I., Ernst, G., Mueller-Godeffroy, E., Lehmann, C., Eberding, A., Müller-Godeffroy, E., Szczepanski, R., Lange, K., Staab, D. & Thyen, U. (2018). Wie beeinflussen psychosoziale Risiken den Erfolg von Patientenschulungen in der Pädiatrie? Klinische Pädiatrie, 230(2), 73-80.

Szczepanski, R., Menrath, I., Scheewe, S. & Ernst, G. (2018). ModuS in der Allergologie - bisherige Erfahrungen und neue Perspektiven. Allergologie, 41(2), 81-88.

Dingemann, J., Szczepanski, R., Ernst, G., Thyen, U., Ure, B., Goll, M. & Menrath, I. (2017). Transition of patients with esophageal atresia to adult care: Results of a transition-specific education program. European Journal of Pediatric Surgery, 27(1), 61-67.

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Cole, A. M., Scherwath, A., Ernst, G., Lanfermann, H., Bremer, M. & Steinmann, D. (2013). Self-reported cognitive outcomes in patients with brain metastases before and after radiation therapy. International Journal of Radiation Oncology * Biology * Physics, 87(4), 705-712.

Scherwath, A., Schirmer, L., Kruse, M., Ernst, G., Eder, M., Dinkel, A., Kunze, S., Balck, F., Bornhäuser, M., Ehninger, G., Dolan, K., Gramatzki, M., Kolb, H.-J., Heußner, P., Wilhelm, H., Beelen, D. W., Schulz-Kindermann, F., Zander, A. R., Koch, U. & Mehnert, A. (2013). Cognitive functioning in allogeneic hematopoietic stem cell transplantation recipients and its medical correlates: A prospective multicenter study. Psycho-Oncology, 22(7), 1509-1516.

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Jäger, B., Schmid-Ott, G., Ernst, G., Dölle-Lange, E. & Sack, M. (2012). Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zu Ich-Funktionen und zur Selbstregulationsfähigkeit (Hannover-Selbstregulations-Inventar, HSRI). Fortschritte der Neurologie, Psychiatrie, 80(6), 336-343.

Jäger, B., Schmid-Ott, G., Ernst, G., Dölle-Lange, E. & Sack, M. (2012). HSRI - Hannover-Selbstregulations-Inventar. Tests Info. Hannover: Medizinische Hochschule, Klinik für Psychosomatik und Psychotherapie.

Ditte, D., Schulz, W., Ernst, G. & Schmid-Ott, G. (2011). Attitudes towards complementary and alternative medicine among medical and psychology students. Psychology, Health & Medicine, 16(2), 225-237.

Hübner, P. & Ernst, G. (2011). Diabetes-Lesebuch. Wissenswertes für den Alltag mit Diabetes. Lengerich: Pabst.

Hampel, C., Schenk, M., Göbel, H., Gralow, I., Grüsser, S. M., Jellinek, C., Ernst, G., Hermanns, K., Gölz, J., Poser, W., Strumpf, M., Neugebauer, E. A. M. & Spies, C. (2006). Schmerztherapie bei suchtmittelabhängigen Patienten. Der Schmerz, 20(5), 445-459.

Schmid-Ott, G., Reibold, S., Ernst, G., Niederauer, H.H., Künsebeck, H.-W., Schulz, W., Lamprecht, F. & Jäger, B. (2003). Development of a questionnaire to assess attitudes towards psychotherapeutic treatment. Dermatology and Psychosomatics, 4, 187-193.

Schmid-Ott, G., Reibold, S., Ernst, G., Niederauer, H.H., Künsebeck, H.W., Schulz, W., Lamprecht, F. & Jäger, B. (2003). FEP - Fragebogen zu Einstellungen gegenüber Inanspruchnahme psychotherapeutischer Hilfe. PSYNDEX Tests Info. Hannover: Medizinische Hochschule Hannover, Abteilung Psychosomatik und Psychotherapie.

Ernst, G. (1998). Methoden des Qualitätsmanagements. Zeitschrift für Medizinische Psychologie, 7(3), 101-108.

Ernst, G. & Kopp, I. (1992). Arbeit im Lager und Umschlag logistischer Systeme - Teil 1:. Arbeit- und Gesundheitsschutz von Umschlag- und Lagerarbeitern. Ergo-Med, 16(4), 96-100.



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Katja Trillitzsch
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