letzte Aktualisierung: 08.05.2024
Steger, V., Stadelmann, S., White, L. & Döhnert, M. (2024). Child abuse and pubertal timing: what is the role of child sex and identity of the perpetrator? BMC Psychiatry, 24, No. 242.
Schlensog-Schuster, F., Keil, J., Von Klitzing, K., Gniewosz, G., Schulz, C. C., Schlesier-Michel, A., Mayer, S., Stadelmann, S., Döhnert, M., Klein, A. M., Sierau, S., Manly, J. T., Sheridan, M. A. & White, L. O. (2022). From maltreatment to psychiatric disorders in childhood and adolescence: The relevance of emotional maltreatment. Child Maltreatment, 1-13.
White, L. O., Bornemann, B., Crowley, M. J., Sticca, F., Vrticka, P., Stadelmann, S., Otto, Y., Klein, A. M. & von Klitzing, K. (2021). Exclusion expected? Cardiac slowing upon peer exclusion links preschool parent representations to school-age peer relationships. Child Development, 1-17.
Paech, C., Ebel, V., Wagner, F., Stadelmann, S., Klein, A. M., Döhnert, M., Dähnert, I. & Gebauer, R. A. (2020). Quality of life and psychological co-morbidities in children and adolescents with cardiac pacemakers and implanted defibrillators: A cohort study in Eastern Germany. Cardiology in the Young, 30(4), 549-559.
Stadelmann, S., Schlesier-Michel, A., White, L. O., von Klitzing, K. & Döhnert, M. (2020). LIFE Child Psychische Entwicklung/Depression - Prospektive longitudinale Kohortenstudie zur Erfassung von Entstehungsbedingungen depressiver Störungen von der Kindheit bis ins junge Erwachsenenalter. Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, 66(4), 402-417.
Besser, A., Döhnert, M. & Stadelmann, S. (2019). Verschiedene sozioökonomische Faktoren als Prädiktoren für internalisierende und externalisierende Störungsbilder des Kindes- und Jugendalters. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 47(4), 345-358.
Grunewald, M., Döhnert, M., Brandeis, D., Klein, A. M., von Klitzing, K., Matuschek, T. & Stadelmann, S. (2019). Attenuated LPP to emotional face stimuli associated with parent- and self-reported depression in children and adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 47(1), 109-118.
Huber, L., Plötner, M., In-Albon, T., Stadelmann, S. & Schmitz, J. (2019). The perspective matters: A multi-informant study on the relationship between social-emotional competence and preschoolers' externalizing and internalizing symptoms. Child Psychiatry and Human Development, 50(6), 1021-1036.
Besser, A., Döhnert, M. & Stadelmann, S. (2018). Sozioökonomischer Status und weitere umweltbezogene Risikofaktoren. Zusammenhänge mit verschiedenen psychischen Störungen bei Kindern und Jugendlichen. In E. Brähler & W. Herzog (Hrsg.), Sozialpsychosomatik. Das vergessene Soziale in der Psychosomatischen Medizin (S. 299-318). Stuttgart: Schattauer.
Stadelmann, S., Jaeger, S., Matuschek, T., Bae, Y. J., von Klitzing, K., Klein, A. M. & Döhnert, M. (2018). Endocrinological and subjective stress responses in children with depressive, anxiety, or externalizing disorders. Development and Psychopathology, 30(2), 605-622.
Andreas, A., Otto, Y., Stadelmann, S., Schlesier-Michel, A., von Klitzing, K. & Klein, A. M. (2017). Gender specificity of children's narrative representations in predicting depressive symptoms at early school age. Journal of Child and Family Studies, 26(1), 148-160.
Stadelmann, S., Grunewald, M., Gibbels, C., Jaeger, S., Matuschek, T., Weis, S., Klein, A. M., Hiemisch, A., von Klitzing, K. & Döhnert, M. (2017). Self-esteem of 8-14-year-old children with psychiatric disorders: Disorder- and gender-specific effects. Child Psychiatry and Human Development, 48(1), 40-52.
Matuschek, T., Jaeger, S., Stadelmann, S., Dölling, K., Grunewald, M., Weis, S., von Klitzing, K. & Döhnert, M. (2016). Implementing the K-SADS-PL as a standard diagnostic tool: Effects on clinical diagnoses. Psychiatry Research, 236, 119-124.
Bae, Y. J., Stadelmann, S., Klein, A. M., Jaeger, S., Hiemisch, A., Kiess, W., Ceglarek, U., Gaud, A., Schaab, M., von Klitzing, K., Thiery, J., Kratzsch, J. & Döhnert, M. (2015). The hyporeactivity of salivary cortisol at stress test (TSST-C) in children with internalizing or externalizing disorders is contrastively associated with alpha-amylase. Journal of Psychiatric Research, 71, 78-88.
Brand, S., Hatzinger, M., Stadler, C., Bolten, M., von Wyl, A., Perren, S., von Klitzing, K., Stadelmann, S. & Holsboer-Trachsler, E. (2015). Does objectively assessed sleep at five years predict sleep and psychological functioning at 14 years? - Hmm, yes and no! Journal of Psychiatric Research, 60, 148-155.
Grunewald, M., Stadelmann, S., Jaeger, S., Matuschek, T., Weis, S., Kalex, V., Hiemisch, A., von Klitzing, K., Dohnert, M. & Brandeis, D. (2015). Early processing of emotional faces in a Go/NoGo task: lack of N170 right-hemispheric specialisation in children with major depression. Journal of Neural Transmission, 122(9), 1339-1352.
Matuschek, T., Jaeger, S., Stadelmann, S., Doelling, K., Weis, S., Von Klitzing, K., Grunewald, M., Hiemisch, A. & Doehnert, M. (2015). The acceptance of the K-SADS-PL - potential predictors for the overall satisfaction of parents and interviewers. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 24(3), 226-234.
Stadelmann, S., Otto, Y., Andreas, A., von Klitzing, K. & Klein, A. M. (2015). Maternal stress and internalizing symptoms in preschoolers: The moderating role of narrative coherence. Journal of Family Psychology, 29(2), 141-150.
Hatzinger, M., Brand, S., Holsboer-Trachsler, E., Perren, S., Von Wyl, A., Stadelmann, S. & von Klitzing, K. (2014). In pre-school children, sleep objectively assessed via actigraphy remains stable over 12 months and is related to psychological functioning, but not to cortisol secretion. Journal of Psychiatric Research, 22-28.
Hatzinger, M., Brand, S., Holsboer-Trachsler, E., Perren, S., Von Wyl, A., Stadelmann, S. & von Klitzing, K. (2013). In pre-school children, cortisol secretion remains stable over 12 months and is related to psychological functioning and gender. Journal of Psychiatric Research, 47(10), 1409-1416.
Hatzinger, M., Brand, S., Perren, S., Von Wyl, A., Stadelmann, S., von Klitzing, K. & Holsboer-Trachsler, E. (2013). In pre-school children, sleep objectively assessed via sleep-EEGs remains stable over 12 months and is related to psychological functioning, but not to cortisol secretion. Journal of Psychiatric Research, 47(11), 1809-1814.
Hatzinger, M., Brand, S., Perren, S., von Wyl, A., Stadelmann, S., von Klitzing, K. & Holsboer-Trachsler, E. (2012). Pre-schoolers suffering from psychiatric disorders show increased cortisol secretion and poor sleep compared to healthy controls. Journal of Psychiatric Research, 46(5), 590-599.
von Klitzing, K. & Stadelmann, S. (2011). Das Kind in der triadischen Beziehungswelt. Psyche, 65(9-10), 953-972.
Weber, M. & Stadelmann, S. (2011). Verwendung von Geschichtenergänzungsaufgaben zur OPD-KJ-Strukturdiagnostik. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 60(1), 27-40.
Stadelmann, S., Perren, S., Kölch, M., Groeben, M. & Schmid, M. (2010). Psychisch kranke und unbelastete Eltern. Elterliche Stressbelastung und psychische Symptomatik der Kinder. Kindheit und Entwicklung, 19(2), 72-81.
Perren, S., Stadelmann, S., Lüdin, J., Wyl, A.v. & Klitzing, K.v. (2008). BPI - Berkeley Puppet Interview - deutsche Fassung. Kurznachweis. Kinderanalyse, 16(1), 1-22.
Perren, S., Groeben, M., Stadelmann, S. & von Klitzing, K. (2008). Selbst- und fremdbezogene soziale Kompetenzen: Auswirkungen auf das emotionale Befinden. In T. Malti & S. Perren (Hrsg.), Soziale Kompetenz bei Kindern und Jugendlichen. Entwicklungsprozesse und Förderungsmöglichkeiten (S. 89-107). Stuttgart: Kohlhammer.
Perren, S., Stadelmann, S., Lüdin, J., von Wyl, A. & von Klitzing, K. (2008). Kindergartenkinder schätzen ihre Symptome und Stärken ein: Das Berkeley Puppet Interview in Forschung und Praxis. Kinderanalyse, 16(1), 1-22.
Stadelmann, S. (2008). Konfliktbasierte Spielnarrative von Kindergartenkindern: Zusammenhänge mit der Verhaltensregulation und dem familiären Umfeld. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
von Wyl, A., Stadelmann, S., Perren, S. & von Klitzing, K. (2008). Erzählkompetenz, Repräsentationen und Theory of Mind: Gemeinsamkeiten und Unterschiede. Psychotherapie und Sozialwissenschaft, 10(2), 49-69.
Stadelmann, S., Perren, S., von Wyl, A. & von Klitzing, K. (2007). Associations between family relationships and symptoms/strengths at kindergarten age: what is the role of children's parental representations? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48(10), 996-1004.
Perren, S., von Wyl, A., Stadelmann, S., Bürgin, D. & von Klitzing, K. (2006). Associations between behavioral/emotional difficulties in kindergarten children and the quality of their peer relationships. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45(7), 867-876.
Stadelmann, S. (2006). Konfliktbasierte Spielnarrative von Kindergartenkindern. Zusammenhänge mit der Verhaltensregulation der Kinder und mit dem emotionalen Familienklima. Dissertation, Universität, Wirtschafts- und Verhaltenswissenschaftliche Fakultät, Freiburg i. Br.
Braune-Krickau, K., Stadelmann, S., von Wyl, A., Perren, S., Bürgin, D. & von Klitzing, K. (2005). Elterliche psychische Belastung, konflikthafte Paarbeziehung und Verhaltensregulation dreijähriger Kinder. Kindheit und Entwicklung, 14(3), 181-190.
Reuter, K., Woll, S., Stadelmann, S., Bengel, J. & Härter, M. (2002). Erkennen und Behandeln psychischer Belastungen und Störungen in der orthopädischen Rehabilitation. Zeitschrift für Klinische Psychologie, Psychiatrie und Psychotherapie, 50(3), 313-327.
Möchten Sie auch in die Datenbank aufgenommen werden, haben Sie Änderungswünsche an Ihrem vorhandenen Profil oder möchten Sie Literatur zur Aufnahme in PSYNDEX nachmelden, nehmen Sie bitte Kontakt zu uns auf.
Katja TrillitzschURL der Seite: https://psychauthors.de/psychauthors/index.php?wahl=forschung&uwahl=psychauthors&uuwahl=p00940SS_pub