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Literaturliste von Dr. Karin Meng

letzte Aktualisierung: 19.06.2023

Buchmann, J., Baumann, N., Meng, K., Semrau, J., Kuhl, J., Pfeifer, K., Vogel, H. & Faller, H. (2023). Volitional action control and depression in chronic pain: Does action versus state orientation moderate the relations of pain-related cognitions to depression? Current Psychology, 42(9), 7591-7608.

Fahmer, N., Faller, H., Wöckel, A., Salmen, J., Heuschmann, P. U. & Meng, K. (2023). Patients' perceived challenges, competencies, and supportive care needs during acute clinical treatment of breast or gynecological cancer. Psycho-Oncology, 32(5), 682-691.

Meng, K., Fahmer, N., Engehausen, D., Hass, H. G., Reuss-Borst, M., Duelli, K., Wöckel, A., Heuschmann, P. U. & Faller, H. (2023). Patientenkompetenz zur Krankheitsbewältigung - Eine qualitative Analyse bei Frauen mit Brustkrebs und gynäkologischen Tumoren. PPmP - Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie, 73(5), 187-196.

Reusch, A., Göhner, W. & Meng, K. (2022). Verhaltensmodifikation in der medizinischen Rehabilitation: Die Rolle der Psycholog*innen. PSMR - Psychosoziale und Medizinische Rehabilitation, 35(1), 79-87.

Buchmann, J., Baumann, N., Meng, K., Semrau, J., Kuhl, J., Pfeifer, K., Kazén, M., Vogel, H. & Faller, H. (2021). Endurance and avoidance response patterns in pain patients: Application of action control theory in pain research. PLoS ONE, 16(3), No. e0248875.

Heß, V., Meng, K., Schulte, T., Neuderth, S., Bengel, J., Faller, H. & Schuler, M. (2021). Decreased mental health, quality of life, and utilization of professional help in cancer patients with unexpressed needs: A longitudinal analysis. Psycho-Oncology, 1-10.

Meng, K., Heß, V., Schulte, T., Faller, H. & Schuler, M. (2021). Health literacy bei onkologischen Rehabilitanden und deren Relevanz für den subjektiven Rehabilitationsverlauf. Die Rehabilitation, 60(2), 102-109.

Heß, V., Meng, K., Schulte, T., Neuderth, S., Bengel, J., Faller, H. & Schuler, M. (2020). Prevalence and predictors of cancer patients' unexpressed needs in the admission interview of inpatient rehabilitation. Psycho-Oncology, 29, 1549-1556.

Hess, V., Meng, K., Schulte, T., Neuderth, S., Bengel, J., Jentschke, E., Zoll, M., Faller, H. & Schuler, M. (2020). Unexpressed psychosocial needs in cancer patients at the beginning of inpatient rehabilitation: A qualitative analysis. Journal of Psychosocial Oncology, 39(2), 173-188.

Meng, K. & Faller, H. (2020). Patientenschulung und Gesundheitskompetenz. In J. Bengel & O. Mittag (Hrsg.), Psychologie in der medizinischen Rehabilitation. Somatopsychologie und Verhaltensmedizin (S. 149-160). Berlin, Heidelberg: Springer.

Meng, K., Klemmt, M., Toellner, C. & Reusch, A. (2020). Ernährungsbezogene Gruppenangebote in der medizinischen Rehabilitation: Ergebnisse einer bundesweiten Befragung. Die Rehabilitation, 59(2), 78-86.

Isele, C., Meng, K. & von Neukirch, C. (2019). Die Umsetzung des Zürcher Ressourcen Modells® in der VOR. Ein Erfahrungsbericht. Praxis Klinische Verhaltensmedizin und Rehabilitation, 32(Heft 1), 53-63.

Salzwedel, A., Heidler, M.-D., Meng, K., Schikora, M., Wegscheider, K., Reibis, R. & Völler, H. (2019). Impact of cognitive performance on disease-related knowledge six months after multi-component rehabilitation in patients after an acute cardiac event. European Journal of Preventive Cardiology, 26(1), 46-55.

Sindlinger, K., Meng, K., Dorn, M., Faller, H. & Schuler, M. (2019). Illness representations, pain and physical function in patients with rheumatic disorders: Between- and within-person associations. Psychology and Health, 34(2), 200-215.

Meng, K., Reusch, A., Musekamp, G., Seekatz, B., Zietz, B., Steimann, G., Altstidl, R., Haug, G., Worringen, U. & Faller, H. (2018). Self-management education for rehabilitation inpatients: A cluster-randomized controlled trial. Patient Education and Counseling, 101(9), 1630-1638.

Faller, H., Reusch, A. & Meng, K. (2017). Patientenschulung und Psychoedukation. In U. Koch & J. Bengel (Hrsg.), Anwendungen der Medizinischen Psychologie (S. 163-182). Göttingen: Hogrefe.

Faller, H., Strahl, A., Richard, M., Meng, K. & Niehues, C. (2017). Symptoms of depression and anxiety as predictors of physical functioning in breast cancer patients. A prospective study using path analysis. Acta Oncologica, 56(12), 1677-1681.

Faller, H., Strahl, A., Richard, M., Meng, K. & Niehues, C. (2017). The prospective relationship between satisfaction with information and symptoms of depression and anxiety in breast cancer: A structural equation modeling analysis. Psycho-Oncology, 26(11), 1741-1748.

Meng, K., Peters, S. & Faller, H. (2017). Effectiveness of a standardized back school program for patients with chronic low back pain after implementation in routine rehabilitation care. Patient Education and Counseling, 100(6), 1161-1168.

Musekamp, G., Schuler, M, ., Seekatz, B., Bengel, J., Faller, H. & Meng, K. (2017). Does improvement in subjective self-management skills predict improvement in quality of life and depressive symptoms in patients with heart failure up to one year after self-management education? BMC Cardiovascular Disorders, 17, No. 51.

Musekamp, G., Schuler, M., Seekatz, B., Bengel, J., Faller, H. & Meng, K. (2017). Does improvement in self-management skills predict improvement in quality of life and depressive symptoms? A prospective study in patients with heart failure up to one year after self-management education. BMC Cardiovascular Disorders, 17, No. 51.

Neusser, S., Ivancevic, S., Biermann, J., Meng, K., Faller, H., Wasem, J. & Neumann, A. (2017). Dissemination eines Schulungsprogramms bei chronischem Rückenschmerz - Kostenanalyse der Programmimplementierung. Die Rehabilitation, 56(5), 305-312.

Worringen, U., Meng, K., Bitzer, E.-M., Brandes, I. & Faller, H. (2017). Entwicklung und aktueller Stand des Gesundheitstrainingsprogramms der Deutschen Rentenversicherung Bund. Die Rehabilitation, 56(4), 232-239.

Faller, H. & Meng, K. (2016). Patientenschulung. In J. Bengel & O. Mittag (Hrsg.), Psychologie in der medizinischen Rehabilitation. Ein Lehr- und Praxishandbuch (S. 125-134). Berlin: Springer.

Meng, K., Musekamp, G., Schuler, M., Seekatz, B., Glatz, J., Karger, G., Kiwus, U., Knoglinger, E., Schubmann, R., Westphal, R. & Faller, H. (2016). The impact of a self-management patient education program for patients with chronic heart failure undergoing inpatient cardiac rehabilitation. Patient Education and Counseling, 99(7), 1190-1197.

Peters, S., Schultze, A., Pfeifer, K., Faller, H. & Meng, K. (2016). Akzeptanz der Einführung standardisierter Patientenschulungen durch das multidisziplinäre Reha-Team am Beispiel einer Rückenschule - Eine qualitative Studie. Das Gesundheitswesen, 78(3), 148-155.

Seekatz, B., Meng, K., Bengel, J. & Faller, H. (2016). Is there a role of depressive symptoms in the fear-avoidance model? A structural equation approach. Psychology, Health & Medicine, 21(6), 663-674.

Meng, K., Peters, S., Schultze, A., Pfeifer, K. & Faller, H. (2015). Der Einfluss von 2 Implementierungsinterventionen auf die Implementierungsgüte einer standardisierten Rückenschulung in der orthopädischen Rehabilitation. Die Rehabilitation, 54(5), 325-331.

Semrau, J., Hentschke, C., Buchmann, J., Meng, K., Vogel, H., Faller, H., Bork, H. & Pfeifer, K. (2015). Long-term effects of interprofessional biopsychosocial rehabilitation for adults with chronic non-specific low back pain: A multicentre, quasi-experimental study. PLoS ONE, 10(3), No. e0118609.

Meng, K., Peters, S., Schultze, A., Pfeifer, K. & Faller, H. (2014). Bedarfsorientierte Entwicklung und Teilnehmerbewertung von zwei Implementierungsinterventionen für eine standardisierte Rückenschulung in der stationären medizinischen Rehabilitation. Praxis Klinische Verhaltensmedizin und Rehabilitation, 27(2), 218-231.

Meng, K., Seekatz, B., Haug, G., Mosler, G., Schwaab, B., Worringen, U. & Faller, H. (2014). Evaluation of a standardized patient education program for inpatient cardiac rehabilitation: Impact on illness knowledge and self-management behaviors up to 1 year. Health Education Research, 29(2), 235-246.

Meng, K., Seekatz, B. & Musekamp, G. (2014). Förderung der Selbstmanagementkompetenz bei Herzinsuffizienz. In Arbeitskreis Klinische Psychologie in der Rehabilitation im Berufsverband Deutscher Psychologinnen und Psychologen (BDP) e.V. (Hrsg.),B. Mai, A. Mariolakou, C. Reese, M. Spreen-Ledebur & J. Tuchscheerer (Hrsg.), Optimierung der Rehabilitation - Beiträge der Psychologie. Beiträge zur 33. Jahrestagung des Arbeitskreises Klinische Psychologie in der Rehabilitation vom 26.-28.09.2014 im Bildungszentrum Erkner (S. 64-73). Bonn: Deutscher Psychologen Verlag.

Meng, K., Musekamp, G., Seekatz, B., Glatz, J., Karger, G., Kiwus, U., Knoglinger, E., Schubmann, R., Westphal, R. & Faller, H. (2013). Evaluation of a self-management patient education program for patients with chronic heart failure undergoing inpatient cardiac rehabilitation: Study protocol of a cluster randomized controlled trial. BMC Cardiovascular Disorders, 13, No. 60.

Seekatz, B., Haug, G., Mosler, G., Schwaab, B., Altstidl, R., Worringen, U., Faller, H. & Meng, K. (2013). Entwicklung und kurzfristige Effektivität eines standardisierten Schulungsprogramms für die Rehabilitation bei koronarer Herzkrankheit. Die Rehabilitation, 52(5), 344-351.

Seekatz, B., Meng, K. & Faller, H. (2013). Depressivität als Mediator im Angst-Vermeidungs-Modell. Eine pfadanalytische Untersuchung an Patienten mit chronischen Rückenschmerzen. Der Schmerz, 27(6), 612-618.

Faller, H., Reusch, A. & Meng, K. (2011). DGRW-Update: Patientenschulung. Die Rehabilitation, 50(5), 284-291.

Meng, K., Seekatz, B., Rossband, H., Worringen, U., Vogel, H. & Faller, H. (2011). Intermediate and long-term effects of a standardized back school for inpatient orthopedic rehabilitation on illness knowledge and self-management behaviors. A randomized controlled trial. Clinical Journal of Pain, 27(3), 248-257.

Meng, K., Seekatz, B., Roßband, H., Worringen, U., Faller, H. & Vogel, H. (2009). Entwicklung eines standardisierten Rückenschulungsprogramms für die orthopädische Rehabilitation. Die Rehabilitation, 48(6), 335-344.

Meng, K., Schubmann, R., Hohoff, M. & Vogel, H. (2009). Schulungsbedürfnis von Patienten mit Herzinsuffizienz in der medizinischen Anschlussrehabilitation. Praxis Klinische Verhaltensmedizin und Rehabilitation, 22(Heft 83), 67-77.

Laireiter, A.-R., Baumann, U., Messer, R., Thiele-Sauer, C., Mitmansgruber, U., Crombach, H., Aschenbrenner, A., Eizenberger, F., Hörzing, E., Meng, K., Strizek, R. & Rosenlechner, H. (2007). Klinisch-geronto-psychologischer Konsiliar- und Liaisondienst im Seniorenheim. Ein Pilotprojekt. Zeitschrift für Gerontopsychologie und -psychiatrie, 20(2-3), 151-161.

Meng, K., Holderied, A. & Vogel, H. (2007). Rehabilitationsbedarf in der sozialmedizinischen Begutachtung - Entwicklung und Evaluation eines Entscheidungsalgorithmus. Die Rehabilitation, 46(1), 41-49.

Vogel, H. & Meng, K. (2007). Beurteilerübereinstimmung von Psychotherapie-Gutachtern. Reanalyse von Untersuchungen mit Anträgen auf ambulante analytische bzw. tiefenpsychologisch fundierte und verhaltenstherapeutische Therapiemaßnahmen. Psychotherapeut, 52(1), 35-40.

Faller, H., Lang, H., Brunnhuber, S., Jelitte, M., Meng, K., Neuderth, S., Reusch, A., Richard, M., Schowalter, M., Verres, R., Vogel, H. & Wischmann, T. (2006). Medizinische Psychologie und Soziologie (2., vollst. neu bearb. Aufl.). Berlin: Springer.

Meng, K., Zdrahal-Urbanek, J., Frank, S., Holderied, A. & Vogel, H. (2005). Kriterien des Rehabilitationsbedarfs - Die Würzburger Checkliste zur Erfassung des Rehabilitationsbedarfs in der sozialmedizinischen Begutachtung. Das Gesundheitswesen, 67, 701-708.

Meng, K., Zdrahal-Urbanek, J., Frank, S., Holderied, A. & Vogel, H. (2005). WCL - Würzburger Checkliste. Kurznachweis. Das Gesundheitswesen, 67(10), 701-708.

Meng, K. & Baumann, U. (2005). Demenzdiagnostik im Seniorenheimbereich. Evaluation einer mehrstufigen, sequenziellen Strategie. Zeitschrift für Gerontopsychologie und -psychiatrie, 18(1), 31-45.

Meng, K. (2004). Demenzdiagnostik im Seniorenheim - Evaluation einer mehrstufigen, sequenziellen Strategie. Dissertation, Universität, Fachbereich Psychologie, Salzburg.

Meng, K. (2004). Demenzscreening: Neuere Entwicklungen und Bedeutung für die Diagnosestellung in der Praxis. Verhaltenstherapie und psychosoziale Praxis, 36(4), 757-765.



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Katja Trillitzsch
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